Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Sonos tar nu sitt senaste butikskoncept till Europa. I butiken har man satt samman en fotoutställning som hyllar David Bowies London.
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Starbucks Reserve är skapat för att erbjuda en ny nivå av kaffeupplevelser. Nu utvecklar kedjan det vidare genom att lyfta in genuin italiensk matlagningskonst. Även fristående butiker planeras.
Amazon har registrerat tre nya domäner med koppling till kryptovalutor. Det sätter återigen fart på spekulationerna kring att Amazon ska börja acceptera kryptovalutor som bitcoin.
Kinesiska konsumenter efterfrågar varumärken med hög kvalitet från väst. Det har lett till ett helt nytt butiksformat där personal shoppers väljer produkter som sedan skeppas till Kina.
Skandinavisk design går hem över hela världen verkar det som. Inför helgen som gick öppnade Jysk sin första butik i Kuwait.
Med hjälp av en robot som susar genom gångarna ska nu världens största kedja göra sina butiker mer bekväma och lätta att handla i. Man tror på en kombination av människor och ny teknik.