Ikea satsar på en rejäl anläggning för solenergi i anslutning till sin nya butik, den består av drygt 3 000 solpaneler. Det globala målet för Ikea är att vara självförsörjande med förnybar enenergi år 2020.
Icas satsning på barns hälsa via Kompis med kroppen har pågått i 15 år och hittills har cirka 900 000 skolbarn genomgått utbildningen där barn får lära sig mer om bra mat och motion.
Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.
I utställningen ”Närodlad Design” tar Svenskt Tenn med konsumenten till fem svenska verkstäder. Det är leverantörer som har tillverkat möbler, glas, mattor och tennföremål åt företaget under lång tid.
Modeföretaget har sedan 2014 tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker men skalar nu upp möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge.
Hållbara menyer skonar jordens resurser. Var fjärde säger nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött. Men mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Det visar en ny undersökning.
Köpcentrumet Frölunda Torg har utökat sin service för konsumenter med elbilar. I en ny laddningsstation kan man ladda sin bil på några minuter.
Företaget Duni är en officiell sponsor under pågående Skistar Swedish Open i Båstad. Med hjälp av en food truck och en stjärnkock presenterar man ett hållbart produktkoncept.
Fler än 4 000 företag är verksamma inom någon form av gårdsnära livsmedelsproduktion på den svenska landsbygden. Egen livsmedelsförädling på gården sysselsätter 2 657 företag och 1 191 företag driver egna gårdsbutiker. Det visar en ny undersökning från Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och söktjänsten Gårdsnära.
Köpcentrumet öppnar inom kort sin nya satsning. När man slår upp sina portar i augusti gör man det, som ett av få centrum i Europa, med en LEED Platinum-certifiering i ryggen.