Ikea toppar studie om hållbara varumärken

 

Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige.

Ikea rankas högst i Svensk Hållbarhetsranking – Sveriges mest omfattande studie om hållbara varumärken. Studien mäter hur den svenska allmänheten ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet.

I 2017 års studie har 25 000 personer i åldern 18–74 intervjuats om företagens hållbarhetsarbete och förtroende. Detta gör undersökningen till Sveriges största kartläggning av erkända varumärkens upplevda hållbarhet.

Positiv påverkan på människor och miljö

– Vi är glada och stolta över att konsumenterna har förtroende för oss och vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är en naturlig del i allt vi gör och vi har kommit en bra bit på vägen. Men mycket återstår fortfarande för att nå vårt mål om att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige.

Hållbara varumärken samt förtroende

Tony Apéria, Ekon Dr vid Stockholms Universitet, har sedan 2004 genomfört årliga anseendestudier bland allmänheten. Vid elva av dessa studier har Ikea rankats högst av svenskarna.

– Ikea är det företag i Sverige som bäst representerar det hållbara förtroendekapitalet. Att enbart leverera inom hållbarhet räcker inte ända fram utan hållbarhet måste kombineras med förtroende. Företaget levererar starkt i båda, säger Tony Apéria, Ekon Dr och skapare av studien.

Vet hur man kan hjälpa kunden

– Ikea känner kundens vardag och vet hur de kan hjälpa kunden att leva ett bättre liv där hemma. Deras sortiment kännetecknas av ett lågt pris samt att de erbjuder ett heltäckande sortiment. Detta i kombination med satsningar inom hållbarhetsområdet ligger till grund för Ikeas starka resultat i hållbarhetsindex 2017