Nästan en fjärdedel av varulagret beräknas vara onödigt för svenska detaljhandelsföretag. Det visar en ny undersökning.
Konsumenterna vill inte uppleva friktion i butiken. Saker och ting får inte krångla och man tänker verkligen inte vänta på något i onödan.
Det svenska varumärket säljer högkvalitativa och handgjorda skor. Nu öppnar man en flaggskeppsbutik – och kan samtidigt checka av två tunga retailtrender.
Svenska konsumenter tycker det är svårt att handla hållbart online. Bristande information om bland annat tillverkning och ursprungsland är en av orsakerna.
Volymen på Tmall ska fördubblas på tre år. Ett av verktygen är en ny uppdaterad flaggskeppsbutik med personalisering och ett antal AI-baserade tjänster.
Amazon introducerar en rad nya produkter som har den digitala assistenten Alexa inbyggd. Bland produkterna finns glasögon, trådlösa pods och en ring.
Detta gör Sverige till en attraktiv marknad för internationella aktörer i detaljhandeln. En stark tillväxt inom såväl retail som e-handeln bidrar till detta.
Ett generöst sortiment är inte alltid en framgångsrik strategi, framför allt inte för e-handlare. Detta enligt en ny studie som presenteras senare i år.
Tekniken möjliggör för e-handlare att förflytta ”live video shopping” från sociala medier till egna plattformar. För NA-KD är det premiär – Monki har redan testat kanalen i Kina.
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.