Den svenska modebranschen släpar efter när det kommer till omnikanalsupplevelser, det visar en ny undersökning. En motvilja att använda kunddata som beslutsunderlag sägs vara en av anledningarna.
Man gör regelbundet om sina butiker, lägger till nya tjänster och utvecklar ständigt sitt sortiment. "Det är rimligt att anta att de kommer stjäla kunder och marknadsandelar", konstateras i en ny rapport om Lidl.
Konsumenterna har höga förväntningar på detaljisternas förmåga att dela med sig av relevant information. Men verkligheten visar på ett stort gap mellan förväntning och genomförande. Trots att personalisering visar sig leda till ökad försäljning.
Svenska konsumenter kollar oftast sin mejl framför tv:n. Men även i sängen och medan vi är på semester har vi svårt att slita oss från våra inkorgar.
Konsumenterna favoriserar snabbhet mest, och förpackningar är det näst viktigaste. Och helst ska de vara innovativa. Det visar en undersökning som kartlägger leveransens betydelse.
Svenska konsumenter vill ha kundklubbar med personaliserade rabatter och erbjudanden. Man väljer bort de som kräver plastkort och klassiska rabattkuponger av papper. Det visar en ny undersökning.
Sökord och e-postmarknadsföring toppar fortfarande listan över de mest effektiva sätten att skaffa nya kunder. Det visar en ny undersökning där det också framgår att sociala medier och marknadsföring via mobilen är på mycket stark frammarsch.
Visuellt material som bilder och filmer är avgörande för köpbeslutet. Allra viktigast är det för millennials, drygt åtta av tio söker regelbundet efter sådant innehåll innan ett köp. Det visar en ny studie.
En ny undersökning visar vilken påverkan dofter har på konsumentens. Studien visar på ett tydligt samspel mellan våra sinnen, när konsumenten exponerades för dofter ökade köpintentionen med 40 procent.