Årets julhandel ökade rejält jämfört med föregående år, det gäller både e-handel och fysiska butiker. Men Black Fridays kampanjer verkar ha satt sina spår – snittköpen minskade i båda kanalerna.
Musik och ögonkontakt får kunder att trivas och därmed handla mer. Men överdrivet personliga säljare har motsatt effekt. Det visar en ny avhandling.
Kommuner bör styra investeringar till stadskärnan i stället för att bygga externa köpcentrum, det leder till fler jobb. Detta enligt en ny rapport som släpps i dagarna.
Den som visar omtanke och lyckas väcka känslor har hittat en genväg in till konsumentens plånbok. Det visar en ny undersökning från Visma Retail. Samma studie visar dock att få butikskedjor lyckas engagera kunderna emotionellt.
Varumärket 7-Eleven utför årligen en internationell undersökning bland alla sina butiker över hela världen. I årets undersökning får 7-Eleven Sverige högst betyg av alla länder.
Ikea toppar listan över företagen som uppfattas som mest hållbara. "Vi strävar mot högt satta mål för att ha en positiv påverkan på människor och miljö", säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.