Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Artificiell intelligens (AI) är utan tvekan ett av årets största buzzwords. Men vad kan man egentligen använda tekniken till? Här är fem exempel som gör verksamheten vassare.
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
De kommande åren kommer företag inom detaljhandeln effektivisera verksamheten via digitalisering och artificiell intelligens. Det menar man på Missguided som redan har kommit en bra bit på väg.
För att stärka sin expertis inom området artificiell intelligens har Tieto rekryterat experten Christian Guttmann som globalt ansvarig för AI.
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.
Många av dagens jobb skulle kunna utföras bättre av en artificiell intelligens enligt svenska folket. Bland dessa finns kassaarbetet i butiker.
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.