Här testas nästa generation stormarknader

  Nyheter 2838 Butikskoncept 540 Ny teknik 330 Produktutveckling 242
Samtidigt som dagligvarukedjan rapporterar en kraftigt accelererande onlineförsäljning experimenterar man med hur framtidens fysiska butik kommer att se ut. De två världarna är allt mer sammankopplade.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Ny teknik 330 Trender 358 Pro 3652 Produktutveckling 242
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

Arbetskläder gör entré hos Clas Ohlson

  Produktutveckling 242 Nyheter 2838
Efter att ha testat försäljning av arbetskläder i ett mindre antal butiker lanserar Clas Ohlson nu en egen kollektion. Detta under eget varumärke, Workwear by Clas Ohlson. Arbetskläderna finns till försäljning på samtliga Clas Ohlsons marknader, både i butik och online. I sortimentet, som är i unisexstorlekar, ingår byxor, t-shirts, skjorta, jacka, bälte, hängslen, mössa, strumpor, knäskydd … (läs mer)

Dagligvarukedjan tar upp modekampen

  Produktutveckling 242 Nyheter 2838 Mode 204 Pro 3652
Matkedjan vässar nu sitt erbjudande med ett mer trendinriktat och oftare uppdaterat sortiment. Inspirationen hämtas in från världens ledande modescener via ett helt nytt team.

Kassorna skippas i kedjans nya pilot

  Måsteläsning 145 Internationellt 980 Pro 3652 Butikskoncept 540
Det råder ingen tvekan om att Amazon Go har inspirerat branschen. Nu genomför en matkedja tester med ett liknande kassalöst system. Bredare lansering är planerad i september.

”Minska avståndet från lastbil till butiksgolv”

  Pro 3652 Logistik 73 Personer 78 Produktutveckling 242
Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.

Stora planer för Härnösands stadskärna

  Pro 3652 Produktutveckling 242 Nyheter 2838 Cityhandel 136
Nu är den nya planen för Härnösands stadskärna klar. Den innehåller nyheter som en gemensam kommunikationsplattform och tydligare skyltningar.

Lidl lanserar café i butik

  Pro 3652 Internationellt 980 Nyheter 2838 Produktutveckling 242
I samband med att ett stort antal butiker rustas upp passar nu Lidl på att göra ytterligare satsningar. Ett café rullas ut i ett flertal butiker och ett nytt take away-koncept testas.

Bygma första bygghandeln med leasing

  Nyheter 2838 Produktutveckling 242
En av vårens stora nyheter på Bygma är att kunderna nu kan leasa sina maskiner. "Det är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv".

​Apoteket i samarbete med digital veterinär

  Produktutveckling 242 E-handel 687 Pro 3652 Nyheter 2838
Apoteket utvecklar sitt digitala erbjudande i sin strävan att underlätta för kunderna. Nu ska djurägare enkelt kunna komma i kontakt med en veterinär, oavsett var man befinner sig. Den digitala djurdoktorn FirstVet erbjuder råd av legitimerade veterinärer, snabba diagnoser och vid behov remiss. Allt sköts via videosamtal. – Samarbetet med FirstVet ger Apoteket möjlighet att … (läs mer)

Svenskarna laddar för vegopåsk

  Undersökningar 286 Nyheter 2838 Trender 358 Produktutveckling 242
Nu syns vego- och hälsotrenderna även på påskbordet. Recept på köttbullar är fortfarande det mest efterfrågade inför påsken, men veckorna före påsk steg sökningarna på ica.se efter vegorecept med hela 140 procent.

Så skapar du framgångsrika butiksupplevelser

  Pro 3652 Kundupplevelser 127 Produktutveckling 242
Framtidens vinnare skapar butiksupplevelser som får kunderna att komma tillbaka gång på gång. Så här skapar du dem med fem grundläggande beståndsdelar.

Media Markt lanserar tjänster för företag

  Pro 3652 Produktutveckling 242 Nyheter 2838
Media Markt har successivt lanserat nya lösningar för sina privatkunder genom åren. Nu tar man steget att erbjuda företagskunder samma hjälp och support .

Ellos Group uppgraderar sin e-handel

  Nyheter 2838 E-handel 687 Pro 3652 Produktutveckling 242
Ellos Group har uppgraderat till helt nya system för sin e-handelsverksamhet. Den nya plattformen ska bland annat skapa möjligheter för personalisering. Genom lansering av den nya e-handelsplattformen ska Ellos Group stärka sin roll inom e-handel inom mode och heminredning i Norden. Detta enligt ett pressmeddelande från företaget. Möjliggör personalisering Med den nya plattformen ska man bättre kunna … (läs mer)

Vapiano lanserar avdelning för take away

  Nyheter 2838 Pro 3652 Produktutveckling 242
Nu lanseras en helt ny avdelning för hos restaurangkonceptet. Via en separat ingång ska det bli lättare för kunder som vill ta med sig maten.

”Benchmark för det urbana köpcentrumet”

  Pro 3652 Produktutveckling 242 Köpcentrum 436
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.

K25 kartlägger sina besöksflöden

  Pro 3652 Nyheter 2838 Ny teknik 330 Produktutveckling 242
K25 och Bumbee Labs inleder ett samarbete kring besöksmätningar baserade på kundernas mobilsignaler. Resultaten ska ge en bild av bland annat rörelsemönster och konverteringsgrad.

Känn plaggets material direkt på skärmen

  E-handel 687 Produktutveckling 242 Pro 3652 Måsteläsning 145
Det låter som science fiction. Men haptic e-commerce gör det möjligt att känna plaggets yta direkt på skärmen. Skarpa tester av tekniken pågår nu med e-handlare.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Pro 3652 Omnichannel 243 Produktutveckling 242 Ny teknik 330
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Så ser framtidens mejeriavdelning ut

  Pro 3652 Nyheter 2838 Produktutveckling 242
Nu lanseras ett helt nytt koncept för framtidens mejeriavdelning. Ambitionen är att inspirera – och få kunden att stanna längre.