Butikerna signalerar äventyr och upptäckarglädje. Ett modulsystem gör detta ramverk för pop up-butiker extremt flexibelt. Inspirationen är hämtad från svunna tiders exklusiva resekoffertar.
I maj öppnar kooperativet en Kickstarter-finansierad butik för att säkra tillgången på närproducerade varor. Idén kommer från ett liknande koncept i New York.
Mänskligt digitalt! L’Occitane är kända för sina produkter, men även för sitt sätt att sälja med hjärta. I varumärkets nya koncept tar man det ett steg längre, in i den digitala och personaliserade tidsåldern.
Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.
Outdoormärket Klättermusen och uthyrningsföretaget Rent-a-Plagg startar ett samarbete med hållbarhet och kundnytta i fokus.
Det konstaterar grundarna bakom en ny nättjänst. Grundidén: Att underlätta för konsumenter som vill handla i amerikanska e-butiker. Antal produkter innan året är slut: 320 miljoner.
Anna Cardelius och Oscar Målevik utökar nu sin verksamhet med en ny butik. "Vår ambition är att lyfta fram svenskt mathantverk".
Qvesarum Byggnadsvård öppnar butik och showroom i Malmö. Och man gör det i ett anrikt hus som harmoniserar med den egna visionen.
Kaffekedjan Starbucks testar nya format. Bland annat ska man nu öppna den första renodlade mobil-enheten. Beställningar och betalningar sker bara via kundens mobiltelefoner.
I den tredje och sista delen om Zhongshuge Bookstore besöker vi butiken i Yangzhou. Här rinner en flod av ord fram genom lokalen och visar vägen djupare in i butiken.