I takt med att digitaliseringen ökar har Black Friday ändrat form. Försäljningsaktiviteten leder allt mer till tomma butiker, och aktiviteten sträcks ut.
Utvecklingen har gått fort. För bara några år sedan var det få som kände till detaljhandelsaktiviteten Black Friday. Nu visar de första rapporterna på ett nytt försäljningsrekord.
Arkitekturen är futuristisk, och omgivningen fullkomligt kokar av utveckling. Köpcentrumet är strategiskt placerat intill en arena och i närhet av en transportknut.
Netto installerar DNA-spray vid ytterligare 25 butiker i Sverige. Detta efter att man genomfört tester i fem butiker som tidigare utsatts för rån.
Lidl har nu invigt en ny solcells- och laddningsanläggning. Här kan kunderna ladda sina elbilar och elcyklar gratis när de handlar och solcellerna beräknas dessutom leverera 20 procent av all el som butiken förbrukar.
Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin. "Kommunikationen spelar en viktig roll i förändringsarbetet", säger hon.
Volante förlag går emot trenden och startar en ny, oberoende bokhandel mitt i centrala Stockholm. Den öppnar 26 november med namnet Gamla stans bokhandel.
Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen. Och barnfamiljerna ökar sina julklappsinköp. Det visar en årlig julundersökning.
Nu öppnar modekedjan MQ ett fygitalt butikskoncept som bygger på en mix av online och offline. ”Vi vill underlätta för våra kunder”, säger VD Christina Ståhl.