H&M har lanserat produkttransparens för sina plagg. Den nya funktionen ska göra det enklare för kunden att ta hållbara köpbeslut, både online och i butik.
I maj arrangeras årets FashionDays i Borås. Under två dagar vill man inspirera, dela med sig av kunskap och visa på möjligheter inom miljövänligt mode.
Ica har satt upp målet att halvera sitt matsvinn. Det ska ske med hjälp av bland annat smartare algoritmer och verktyg som snabbare upptäcker risker.
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Dagligvarukedjan med inriktning på ekologiska produkter växer snabbt med en rad nya etableringar. "Det får vara nog med listor av outtalbara kemikalier".
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Med sin nya butik vill Ikea ta hållbarheten till nästa nivå. Förutom butikens konstruktion, insläpp av dagsljus och ny teknik vill man även lära kunden hur man kan förlänga produkternas livslängd.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.