Hur konsumenterna söker efter julklappar har förändrats markant på bara ett års tid. Allt fler använder mobilen, och man letar inte bara efter det bästa alternativet. Det ska helst vara unikt och personaliserat också. Det visar en ny kartläggning.
Det är nya tider, även för de högsta cheferna inom retail. I kölvattnet av digitaliseringen och höjda krav på ökade onlineomsättningar sker nu förändringar i företagsledningen.
Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.
Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år.
Singles day är ett monster till e-handelsevent. Men den som tar sig in bakom PR-statistiken hittar en rad intressanta nyheter om bland annat VR, personalisering och inte minst – Online to Offline.
För att öka servicen installeras nu leveransskåp i 50 köpcentrum. För centrumen är det ett sätt att öka servicegraden, och för konsumenterna innebär det större valfrihet.
Det är en retfull paradox: Mycket trafik online, men låg konvertering. Låg trafik offline, och hög konvertering. Nu lyfter de två världarna varandra via en lösning som involverar butikspersonal i onlineshoppingen.
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.
För sjunde året i rad utser prisjämförelsesajten Prisjakt Årets Nätbutik. Priset utses av Sveriges konsumenter och delas ut i 14 kategorier. Nytt för i år är kategorin Onlinevaruhus.