Matsvinnstorget delar ut produkter som annars riskerar att kastas. Ambitionen är att skapa en win-win-situation för alla parter. I dag, den 11 januari, öppnar man i Söderhallarna.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.
En majoritet kan tänka sig att köpa en elbil. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Fortum. Förutom hållbarhet, driver teknikintresse och image på elbilsintresset enligt undersökningen.
Ikea rankas högst i Svensk Hållbarhetsranking – Sveriges mest omfattande studie om hållbara varumärken. Studien mäter hur den svenska allmänheten ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Sopköket har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna.
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.
För att utöka det närproducerade sortimentet och öka försäljningen av svensk mat lanserar Ica nu en orderportal. TaAmbitionen är att skapa affärsrelationer mellan lokala leverantörer och Ica-butiker.
Kavat investerar i en ny fabrik för miljövänlig skotillverkning. Satsningen ökar kapaciteten, men ska också medföra en trevlig och hållbar arbetsmiljö.