En ny teknik baserad på facial recognition utvecklas nu för användning i butiksmiljö. Systemet ska automatiskt identifiera missnöjda kunder och analysera kundbeteenden över tid.
Dagligvarukedjan med hundratalet butiker satsar nu på en robot som ska optimera verksamheten och fyllnadsgraden i hyllorna. I utvecklingsarbetet deltar även ett universitet.
Packaging Europe delar för tredje året ut utmärkelsen Sustainability Awards. Icas lasermärkta frukt får priset för ”Best practice”.
Designtorgets butik på Vallgatan i Göteborg har gjorts om. I samband med nyöppningen har butiken fått ett nytt koncept med flera nya varumärken. Formgivarna har också fått en mer framträdande plats.
Den nya tidens köpcentrum växer nu fram. Ett av de äldsta slutna centrumen förvandlas nu till en destination med shopping, bostäder och restauranger. kronan på verket blir en tre våningar hög resort med hälsoinriktning.
Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.
Gekås vision är sedan länge att skapa något större än en butik. Nu bygger man en lekplats för att de yngsta besökarna ska trivas ännu bättre.
Retail handlar mer och mer om upplevelser. Det är en av anledningarna till att köpcentrumet har satsat på en egen rooftop. Man har dessutom skapat en helt ny känsla med suggestiv belysning i centrumet.