Fem måsten för framtidens fysiska butik

Det är lugnet före stormen, men var så säker. Förändringens tid kommer även inom dagligvarubranschen. Här är fem nödvändiga åtgärder för den som vill överleva i en digitaliserad och Amazon-präglad framtid.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon 45


Upplevelser och events är butikens kärna

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166 Butikskoncept 597
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Kundupplevelser 166 Pro 3831 Internationellt 1059 E-handel 748
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

  Omnichannel 260 Konsumentbeteende 251 Analys 30 Trender 373
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Handelsplatser 90 Köpcentrum 487 Internationellt 1059 Pro 3831
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Butikskoncept 597 Ny teknik 359 Pro 3831 E-handel 748
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Köpcentrum 487 Mode 242 Nya butiker 949 Pro 3831
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Pro 3831 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 M-handel 121
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Undersökningar 320 Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Omnichannel 260 Nya butiker 949 Pro 3831 Butikskoncept 597
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Design 250 Kundupplevelser 166 Produktutveckling 261 Pro 3831
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Pro 3831 Undersökningar 320 Måsteläsning 182 Omnichannel 260
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Deichmann lanserar exklusiv e-kollektion

  Nyheter 3081 Produktutveckling 261 E-handel 748
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Pro 3831 Cityhandel 171 Handelsplatser 90 Nyheter 3081
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Måsteläsning 182 Butikskoncept 597 Pro 3831 Nya butiker 949
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Mode 242 Nya butiker 949 Pro 3831 Pop up 118
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.

Högteknologisk servicebutik stärker Prime

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Internationellt 1059 Butikskoncept 597
I praktiken är det en högteknologisk servicebutik med ultrasnabb leverans inom två minuter. Men det är också ett tecken på att Amazons fortsätter sin storsatsning på lojalitetsprogrammet Prime. 

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Pro 3831 Ny teknik 359 Kundupplevelser 166 Nyheter 3081
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

  Kundupplevelser 166 Undersökningar 320 Pro 3831
Personalen har blivit bättre på att ta kontakt och prata med kunderna om deras behov. Men man har trots detta inte lyckats sälja mer i slutändan. Det visar en ny mystery shopper-undersökning.

K-märkt patisserie ny mötesplats i bokhandeln

  Butikskoncept 597 Nya butiker 949 Produktutveckling 261 Nyheter 3081
K-märkt patisserie och bageri öppnar till hösten i Akademibokhandelns flaggskeppsbutik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Butikens cafédel ska bli en mötesplats för såväl matintresserade gäster som bokintresserade kunder.