Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Tretorn gör en stor satsning med fokus på att stärka upplevelsen kring varumärket. Ett nytt team ska integrera produktutveckling, design och marknadsföring.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Specsavers Sweden prisades som Årets Franchisekedja 2019 vid den årliga Frannygalan på Grand Hotel i Stockholm. Dessutom utsågs bland annat Framtidens Franchise och Årets Nytänkare.
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden.
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.