Från samlarkultur och butiksmoderniseringar till nya flaggskepp. Omvärldskollen samlar internationella nyheter i snabbformat.
Kedjan bjuder sina superfans på en resa till tre shoppingdestinationer. En specialdesignad buss tar dem dit.
AI blir en ny inköpsguide i julhandeln. Tre faktorer avgör om en produkt syns när konsumenterna söker.
Kedjan kassakoncept ska stödja sociala möten. Satsningen är en del av en större kampanj som ska motverka ofrivillig ensamhet.
Ett nytt fygitalt koncept kombinerar fysisk handel med ett integrerat mikro-fulfillmentcenter. Modellen gör det möjligt att utöka sortimentet digitalt – med omedelbar leverans direkt i butiken.
Kedjan Żabka växer snabbt. Läs mer om utvecklingen och vilka faktorer som driver nätverkets fortsatta tillväxt.
”Sedan dess har konceptet växt till runt 20 enheter, med flertalet nya planerade. Det är snabbt marscherat”. Här är veckans måsteläsning.
H&M:s designersamarbeten står inför ett skifte. Det nya samarbetet med Stella McCartney pekar ut en riktning som breddar arbetet och förändrar ambitionerna bakom framtida partnerskap.
Cathrine Wigzell tar över som vd för Rusta 1 juni 2026. Hon efterträder Göran Westerberg som lämnar bolaget senast i slutet av juni 2026.
Sellpy lanserar sammadagsleveranser och blir först i svensk second hand-e-handel med kvällsleverans samma dag. Tjänsten införs i Stockholm och ska även expanderas till Uppsala och Västerås.