Vi gör en utblick inför det kommande året och ser att bland annat hållbarhet och retailtainment hamnar i fokus. De här fem tunga retailtrenderna är i allra högsta grad relevanta även i Sverige.
I dag presenteras en utökad finansiell ram på en miljard euro som öronmärks för investeringar i hållbarhet. Totalt uppgår satsningen till 3 miljarder euro.
"Vi gör ingen märkvärdig branding, ingen dyr reklam." För första gången har Primark nu börjat prata om hur man kan hålla så låga priser, och samtidigt bedriva en hållbar verksamhet.
Ikea toppar listan över företagen som uppfattas som mest hållbara. "Vi strävar mot högt satta mål för att ha en positiv påverkan på människor och miljö", säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.
Lidl har nu invigt en ny solcells- och laddningsanläggning. Här kan kunderna ladda sina elbilar och elcyklar gratis när de handlar och solcellerna beräknas dessutom leverera 20 procent av all el som butiken förbrukar.
Genom en ny digital tjänst, Karma, ska restauranger och caféer minska sitt matsvinn till nära noll – varje dag. Wayne's Coffee finns bland företagen som nu testar tjänsten.