Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen. Och barnfamiljerna ökar sina julklappsinköp. Det visar en årlig julundersökning.
Nu öppnar modekedjan MQ ett fygitalt butikskoncept som bygger på en mix av online och offline. ”Vi vill underlätta för våra kunder”, säger VD Christina Ståhl.
Att komplettera försäljning via återförsäljare med egen e-handel har länge betraktats som en potentiell konflikt mellan varumärkesägare och återförsäljare En ny enkät visar nu på motsatsen.
I dag öppnar onlinevarumärket Missguided sin första fysiska butik. Det är ett koncept anpassat för en generation präglad av snapchat och ständig uppkoppling. Här gäller inga traditionella regler för hur en butik ska se ut.
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen som snabbt blivit större än den traditionella matkassen.
Lidl lanserar en kampanj där kunderna själva kan påverka priserna på utvalda produkter. Ju mer man twittrar om dem, desto lägre blir priserna.
Canada Goose öppnar ett flaggskepp mitt i Soho i New York. Man gör det med det hittills största utbudet i en butik, inklusive vintagemodeller som designades för poliskår och parkvaktare.
Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Nya möjligheter skapas i mötet mellan det digitala och det fysiska. Det är en av slutsatserna i en ny bok i ämnet.