This category can only be viewed by members. To view this category, sign up by purchasing Medlemskap Pro 1 år, Medlemskap Pro 6 mån, Medlemskap Expert or Stadsguide Warszawa.
WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.

Här mixas kultur och detaljhandel

Här mixas kultur och detaljhandel

Det är det mest ambitiösa projektet hittills. Koncernen öppnar ett nytt centrum som mixar detaljhandel med bland annat konst och underhållning. 

Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.

Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.