Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som kommer sätta tonen i detaljhandeln under 2016.
Ikea i Kanada har nu öppnat den första "Pick-Up and Order"-butiken i landet. Den ligger i centrala Québec och är 3 675 kvadratmeter stor.
Millennials och generation x är viktiga målgrupper för detaljhandeln, och de är dessutom flitiga användare av mobilen. Nu visar en undersökning vad som krävs för att få deras uppmärksamhet. Det är förenkling och bekvämlighet som gäller.
Modekedjan River Island lanserar en ny angreppsvinkel på leveranser när man introducerar Click and Don't Collect på den brittiska marknaden.
"Butiker kommer att fungera som `walk-in-web-stores´, de kommer att presentera lösningar, service och engagemang. Inte sälja produkter."
Nu vill Ikea öppna ett click & collect-koncept i centrala Oslo. Tanken är att det ska minska trycket på befintliga varuhus, och öka tillgängligheten för kunderna.
Walmart satsar i år stort på att erbjuda samma lockvaror online som i butik. Det är första gången det finns lika många fynd att göra i båda kanalerna hos världens största detaljhandelskedja.
Framtidens butik har nu öppnat – och den är mobil. Med den här lösningen kan varumärken öppna högteknologiska 50 butiker över en natt. Och kunden möts av en miljö som anpassar sig efter deras specifika beteenden och önskemål.
Under många år har Amazon varit en bidragande orsak till att bokhandlare haft svårt att klara av konkurrenssituationen. Nu öppnar e-handelsjätten sin första egna fysiska bokhandel.