Detaljhandelns tyngsta trender 2016

  LÄSTID: 3 MINUTER

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Mall of Scandinavia 26 Anthropologie 9 Apple 34 NRF 2


Årets buzzword på Retail’s Big Show

Årets buzzword på Retail’s Big Show

  Omnichannel 325 Internationellt 1314 Logistik 130 Pro 4503
Artificiell intelligens och robotar i alla ära. Men detta var kanske det mest tongivande bland buzzwords under årets upplaga av NRF Retail's Big Show.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retail löser kundens problem

Framtidens retail löser kundens problem

  Trender 447 Pro 4503 Internationellt 1314 Måsteläsning 290
Detaljhandeln drivs av syften och butikerna ser helt annorlunda ut. Under NRF Retail's Big Show delade Krogers VD med sig av sin vision av framtidens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

  Mode 375 Pro 4503 E-handel 933 Internationellt 1314
Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibabas tio tyngsta tekniktrender

Alibabas tio tyngsta tekniktrender

  Ny teknik 497 Trender 447 Pro 4503
Det gränsar till nörderi, ja. Men den som gjort sin läxa vet att framtidens handel bygger på data och ny teknik. Alibabas forskare lyfter fram tio tekniktrender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Trender 447 Måsteläsning 290
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Kundupplevelser 314 Konsumentbeteende 313 Måsteläsning 290 Ny teknik 497
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Pro 4503 Undersökningar 419 Hållbarhet 219 Konsumentbeteende 313
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre service med paketskåp i butik

Bättre service med paketskåp i butik

  Logistik 130 Pro 4503 E-handel 933 Omnichannel 325
Med den utökade servicen vill Lyko sudda ut gränsen mellan det digitala köpet och fysisk butik ytterligare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Måsteläsning 290 Trender 447 Pro 4503 Undersökningar 419
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AI gör kundvagn till automatisk kassa

AI gör kundvagn till automatisk kassa

  Kundupplevelser 314 Ny teknik 497 Måsteläsning 290 Pro 4503
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

H&M Home julguidar med röststyrning

H&M Home julguidar med röststyrning

  E-handel 933 Pro 4503 Omnichannel 325 Ny teknik 497
Inför julen lanserar H&M Home en röstapplikation som med inspiration, tips och idéer ska underlätta jakten på rätt julklappar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Måsteläsning 290 Analys 43 Pro 4503 Trender 447
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hemtex omnikanal ger resultat

Hemtex omnikanal ger resultat

  Omnichannel 325 Nyheter 3694 E-handel 933 Pro 4503
Majoriteten av företagets onlineordrar plockas och lämnas ut i butik. För Hemtex börjar satsningen på omnikanal nu ge resultat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bra butiksupplevelser driver försäljning

Bra butiksupplevelser driver försäljning

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Sociala medier 100 Undersökningar 419
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Caliroots nya flaggskepp

Här är Caliroots nya flaggskepp

  Design 318 Mode 375 Omnichannel 325 Nya butiker 1173
Nu har Caliroots öppnat sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Ambitionen är att den ska fungera som en länk mellan online och offline.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny infrastruktur i framtidens köpcentrum

Ny infrastruktur i framtidens köpcentrum

  Pro 4503 Måsteläsning 290 Personer 308 Köpcentrum 656
Nya förutsättningar sätter gamla affärsmodeller ur spel. Julie Villet, utvecklingsansvarig på Unibail-Rodamco-Westfield, beskriver framtidens köpcentrum. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

  Måsteläsning 290 Produktutveckling 302 Trender 447 Pro 4503
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  E-handel 933 Trender 447 Design 318 Mode 375
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Vi är en pure player med butiker”

”Vi är en pure player med butiker”

  Omnichannel 325 Internationellt 1314 Butikskoncept 802 Pro 4503
Varumärket siktar på att bli nummer ett online, nu öppnar man fysiska butiker på löpande band. "Men vi är och förblir en pure player".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Köpcentrum 656 Måsteläsning 290 Pro 4503 Konsumentbeteende 313
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!