Detaljhandelns tyngsta trender 2016

  LÄSTID: 4 MINUTER

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Fyndiq 5 Ica 107 Anthropologie 9 Starbucks 32


Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

  Pro 4182 Omnichannel 298 E-handel 838 Butikskoncept 717
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Måsteläsning 239 Pro 4182 Ny teknik 434 Kundupplevelser 240
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens 10 hetaste retailstäder

Världens 10 hetaste retailstäder

  Nyheter 3431 Internationellt 1204 Undersökningar 373 Måsteläsning 239
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Måsteläsning 239 Pro 4182 Kundupplevelser 240 Trender 406
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

  Butikskoncept 717 Nya butiker 1087 Pro 4182 Hållbarhet 179
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Konsumentbeteende 281 Undersökningar 373 Pro 4182 Måsteläsning 239
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Ny teknik 434 Måsteläsning 239 Trender 406 Pro 4182
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Pro 4182 Konsumentbeteende 281 Trender 406 Ny teknik 434
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvarukedja gör podcast

Dagligvarukedja gör podcast

  Internationellt 1204 Trender 406 Pro 4182 Varumärken 251
Det är en premiär på flera sätt. För första gången producerar kedjan en egen podcast, men det är också första gången man talar om hur man överlevt i tuffa tider. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio jobb helt nya inom retail

Sex av tio jobb helt nya inom retail

  Ny teknik 434 Pro 4182 Måsteläsning 239 Karriär 217
Inom tio år kommer 60 procent av alla jobb utgöras av nya roller och ansvar. Så här ser de stora aktörernas processer ut för att hitta talangerna – och detta letar man efter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Less is more för Asos på Instagram

Less is more för Asos på Instagram

  Omnichannel 298 M-handel 137 Sociala medier 96 E-handel 838
Marknadsföring via Instagram Stories fungerar mycket bra enligt engelska Asos. Nu minskar man sin medieinvesteringar efter att ha funnit ett fungerande recept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ocado ska effektivisera Icas e-handel

Ocado ska effektivisera Icas e-handel

  Omnichannel 298 E-handel 838 Nyheter 3431
Ica Gruppen ingår genom Ica Sverige, samarbetsavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado. Dagligvarukedjan ska använda bolagets e-handelsplattform och teknologi för högautomatiserade e-handelslager.
Här byggs världens grönaste köpcentrum

Här byggs världens grönaste köpcentrum

  Pro 4182 Hållbarhet 179 Handelsplatser 122 Köpcentrum 581
Det ska bli världens mest hållbara köpcentrum. Tillsammans med en miljöaktivist har man skapat ett extremgrönt och mixat erbjudande som ska tilltala den nya tidens medvetna konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Butterick’s testar Instagram Shopping

Butterick’s testar Instagram Shopping

  E-handel 838 M-handel 137 Omnichannel 298 Pro 4182
Butterick’s Leco har varit verksamma i 115 år, med både fysiska butiker samt online- och grossistverksamhet. Nu tar företaget nästa steg och kopplar på den efterfrågade nya tjänsten Instagram Shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Amazons vinnande strategi

Här är Amazons vinnande strategi

  Kundupplevelser 240 Måsteläsning 239 Pro 4182 Trender 406
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju steg för relevans hos konsumenten

Sju steg för relevans hos konsumenten

  Pro 4182 Kundupplevelser 240 Konsumentbeteende 281 Måsteläsning 239
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så blir död handelsyta levande igen

Så blir död handelsyta levande igen

  Trender 406 Köpcentrum 581 Pro 4182
Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

  Pro 4182 Butikskoncept 717 E-handel 838 Måsteläsning 239
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

  Måsteläsning 239 Internationellt 1204 E-handel 838 Pro 4182
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så tar sig Inditex an framtiden

Så tar sig Inditex an framtiden

  Måsteläsning 239 Pro 4182 Personer 217 Mode 316
Passionen för mode är avgörande för Inditex framgång de kommande åren. Det menar VD och Styrelseordförande Pablo Isla. Men den viktigaste faktorn handlar om något helt annat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!