Detaljhandelns tyngsta trender 2016

  LÄSTID: 4 MINUTER

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Apple 33 Mall of Scandinavia 26 Ica 110 NRF 2


Ett showroom för millennials

Ett showroom för millennials

  Butikskoncept 784 Omnichannel 318 Pro 4414 Nya butiker 1154
Det är kanske inte där man väntar sig att hitta framtidens retail. Men faktum är att däckföretaget lanserat ett showrom för millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Cityhandel 266 Köpcentrum 633 Måsteläsning 278 Destinationer 148
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Analys 41 Måsteläsning 278 Konsumentbeteende 307 Kundupplevelser 294
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pro 4414 Visual Merchandising 160 Omnichannel 318 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Logistik 122 E-handel 911 Kundupplevelser 294 Internationellt 1287
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Cityhandel 266 Köpcentrum 633 Pro 4414 Trender 438
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Personer 286 Trender 438 Måsteläsning 278
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Pro 4414 Kundupplevelser 294 Trender 438 Hållbarhet 210
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Trender 438 Konsumentbeteende 307 Pro 4414 Undersökningar 406
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Måsteläsning 278 Pro 4414 Internationellt 1287 Trender 438
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Undersökningar 406 Måsteläsning 278 Pro 4414 Omnichannel 318
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Pro 4414 Trender 438 Varumärken 264 Nyheter 3637
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Hållbarhet 210 Mode 360 Pro 4414 Trender 438
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Trender 438 Undersökningar 406 Pro 4414 Ny teknik 480
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Pro 4414 Nya butiker 1154 Pop up 148 E-handel 911
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Måsteläsning 278 Butikskoncept 784 Destinationer 148 Pro 4414
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Sociala medier 99 Internationellt 1287 Konsumentbeteende 307 Trender 438
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lagerstatus är det nya slagfältet

Lagerstatus är det nya slagfältet

  Trender 438 Ny teknik 480 Kundupplevelser 294 Pro 4414
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för kundtjänst via WhatsApp

Premiär för kundtjänst via WhatsApp

  Nyheter 3637 Pro 4414 Omnichannel 318 E-handel 911
WhatsApp har lanserat en chattlösning där företag kan kommunicera med kunderna via mobilen. Nu har Wish som första företag i Sverige börjat använda tjänsten.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill upptäcka och överraskas

Kunden vill upptäcka och överraskas

  Måsteläsning 278 Köpcentrum 633 Butikskoncept 784 Pro 4414
Projekt i detaljhandeln bör innehålla överraskningar och upptäckarglädje. Det är vägen till framgång menar de tungt meriterade grundarna bakom ett nytt koncept i Brooklyn.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!