Detaljhandelns tyngsta trender 2016

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Starbucks 29 Mall of Scandinavia 23 Apple 29 Anthropologie 8


Fabletics personaliserar med ny teknik

  Kundupplevelser 127 Ny teknik 330 Måsteläsning 145 Pro 3652
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

Fem trender i den nya tidens köpcentrum

  Trender 358 Köpcentrum 436 Kundupplevelser 127 Måsteläsning 145
Köpcentrumet som vi känner det kan vara helt förändrat inom tio år. Det menar man i en ny rapport som har kartlagt fem framväxande tongivande trender.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Produktutveckling 242 Trender 358 Pro 3652 Ny teknik 330
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

10 food & beverage-trender i retail

  Pro 3652 Trender 358 Nyheter 2838 Måsteläsning 145
Urbana marknader, Fast Fine Food och integrerade mathallar. Här är tio tunga trender att hålla koll på för dig som vill utveckla ett attraktivt materbjudande i detaljhandeln.

Fem tunga trender inom airport retail

  Trender 358 Pro 3652 Köpcentrum 436
Airport retail är redo för takeoff – men det krävs mer än tandkräm och choklad. Här är fem tunga trender driver på utvecklingen inom ett område som väntas öka dramatiskt de kommande åren.

Framtidens retail liknar pizzabranschen

  Kundupplevelser 127 Pro 3652 Konsumentbeteende 225 Måsteläsning 145
Kunderna vill ha lika snabb och bekväm leverans som när de beställer hämtpizza. Det ska dessutom vara gratis frakt, och de vill helst inte ha kontakt med några anställda. Det visar en ny undersökning.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

  Måsteläsning 145 Konsumentbeteende 225 Trender 358 Pro 3652
"Detaljhandeln beter sig som förnekande alkoholister, det är dags för rehab". Det menar en detaljhandelsexpert som spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

  Pro 3652 Undersökningar 286 Kundupplevelser 127 Konsumentbeteende 225
Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

  Konsumentbeteende 225 Pro 3652 Trender 358 Undersökningar 286
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Social commerce vägen framåt för Aldo

  Kundupplevelser 127 Pro 3652 Omnichannel 243 E-handel 687
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.

Spikrakt uppåt för Missguided

  Internationellt 980 Mode 204 Pro 3652 E-handel 687
Onlineaktören Missguided öppnade sin första fysiska butik under förra året. Nu planerar man en andra butik samtidigt som omsättning skjuter i höjden.

Kassorna skippas i kedjans nya pilot

  Måsteläsning 145 Ny teknik 330 Produktutveckling 242 Pro 3652
Det råder ingen tvekan om att Amazon Go har inspirerat branschen. Nu genomför en matkedja tester med ett liknande kassalöst system. Bredare lansering är planerad i september.

Fem mobildrivna trender inom retail

  Måsteläsning 145 Undersökningar 286 Ny teknik 330 M-handel 109
Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten – och nu förändrar det retail för alltid. En ny rapport sätter fingret på fem tongivande trender pådrivna av mobilen.

Här är sommarens hetaste roof top

  Destinationer 125 Trender 358 Internationellt 980 Nyheter 2838
Roof top-serveringarna var sommarens stora trend under 2016. Allt tyder på att den bara växer stig starkare i år, och bland de allra hetaste finns en gigantisk futuristisk robot.

Framtidens butik är här

  Ny teknik 330 Omnichannel 243 Butikskoncept 540 Pro 3652
In- och utcheckning via mobilen, automatisk tillgång till kundens preferenser och köphistorik. Under hösten lanseras en modulbaserad lösning för den som vill bygga framtidens butik.

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Analys 22 Måsteläsning 145 Pro 3652 Nyheter 2838
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Nya strategier i framtidens köpcentrum

  Trender 358 Pro 3652 Måsteläsning 145 Internationellt 980
Man har övergivit traditionell merchandising. I stället erbjuds storytelling och upplevelser som passar kundernas intressen. Så här bygger vinnaren av World Retail Awards framtidens köpcentrum.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Logistik 73 Trender 358 Nyheter 2838 Pro 3652
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Logistik 73 Omnichannel 243 E-handel 687 Internationellt 980
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Hållbarhet 116 Nyheter 2838 Pro 3652 Trender 358
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.