Detaljhandelns tyngsta trender 2016

  LÄSTID: 4 MINUTER

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Mall of Scandinavia 26 Apple 33 Fyndiq 5 Starbucks 34


WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Måsteläsning 267 Undersökningar 396 Pro 4349 E-handel 881
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  Omnichannel 312 E-handel 881 Nya butiker 1135 Pro 4349
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Nyheter 3578 Pro 4349 Trender 426 Undersökningar 396
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Måsteläsning 267 Pro 4349 Personer 260 Trender 426
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Konsumentbeteende 297 Pro 4349 Internationellt 1268 Omnichannel 312
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Ny teknik 465 Måsteläsning 267 Pro 4349 Omnichannel 312
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Då blir tekniken bara en gimmmick”

”Då blir tekniken bara en gimmmick”

  Pro 4349 Internationellt 1268 Trender 426 Ny teknik 465
Handlarna satsar på bland annat konversationsteknik och AI. Men om investeringarna inte kopplas till affärsutvecklingen är det bara en gimmick. Det menade man i en paneldiskussion under Tech 2018.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”AI handlar om personalisering”

”AI handlar om personalisering”

  Ny teknik 465 Pro 4349 Produktutveckling 294 Trender 426
Martin Wild leder MediaMarktSaturn Retail Groups innovationsarbete. Under Tech 2018 i London berättade han varför man satsar på artificiell intelligens och robotar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Data primär konkurrensfördel i handeln

Data primär konkurrensfördel i handeln

  Trender 426 Pro 4349 Undersökningar 396 Ny teknik 465
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Måsteläsning 267 Trender 426 Pro 4349 Undersökningar 396
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Undersökningar 396 Pro 4349 Måsteläsning 267 Ny teknik 465
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Pro 4349 Analys 39 Måsteläsning 267 Internationellt 1268
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sephora satsar på social shopping

Sephora satsar på social shopping

  Internationellt 1268 Pro 4349 Sociala medier 97 Nyheter 3578
Under en presskonferens berättade Sephora nyligen om flera av sina satsningar. Bland annat har man byggt ett omfattande system för omnichannel. En ny konceptbutik ska också öppnas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon nästa för Clas Ohlson

Amazon nästa för Clas Ohlson

  Nyheter 3578 Pro 4349 Omnichannel 312 E-handel 881
Diskussionerna och spekulationerna kring Amazons inträde i Sverige duggar tätt. Clas Ohlson tar saken i egna händer och inleder ett samarbete med e-handelsföretaget.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  Butikskoncept 762 Nya butiker 1135 Design 306 E-handel 881
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Måsteläsning 267 Konsumentbeteende 297 Personer 260 Trender 426
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så hittar du framtidens butikskoncept

Så hittar du framtidens butikskoncept

  Pro 4349 Produktutveckling 294 Butikskoncept 762 Måsteläsning 267
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fitting Room förändrar upplevelsen

Fitting Room förändrar upplevelsen

  Kundupplevelser 281 Pro 4349 Butikskoncept 762 Nya butiker 1135
Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna hos fysisk och digital handel med "potentialen att förändra retail i grunden".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlos tydlighet är avgörande

Uniqlos tydlighet är avgörande

  Måsteläsning 267 Varumärken 256 Analys 39 Mode 347
I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.
Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

  Måsteläsning 267 Kundupplevelser 281 Konsumentbeteende 297 Kundvård 67
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!