Detaljhandelns tyngsta trender 2016

  LÄSTID: 4 MINUTER

Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som sätter tonen i detaljhandeln under året. 

1. Ett digitalt hjärta

Den digitala revolutionen har medfört stora förändringar för en rad branscher. Det påverkar hur man tar sig an sin verksamhet, var själva kärnan placeras. Ligger startpunkten för det som görs i de fysiska butikerna eller online? På Handelstrender är vi övertygade om att allt börjar i det digitala, både för vår egen del och i detaljhandeln. Allt annat handlar om kanaler och presentation. Inför 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundernas beteende är fundamentet morgondagens verksamhet byggs på. Och kunderna vill interagera med företaget oavsett plats och kanal. Den digitala kärnan, eller hjärtat om man så vill, gör detta möjligt.

Men än är vi inte där, NRF (National Retail Federation) konstaterar att bara 37 procent av detaljisterna har en 360-gradig överblick på sina kunder. Man förutspår också att den siffran har stigit till 100 procent år 2020.

 

utb_it_bekvämlighet
Urb-it är ett exempel på tjänster som gör shoppingen bekväm.

 

2. Mer bekvämlighet

Att Mall of Scandinavia i dagarna har öppnat en servicehörna med posttjänster är kanske ingen världssensation. Men att det finns ett tillhörande provrum för varor köpta online är värt att höja ögonbrynen ett snäpp till för. Kundens tid blir bara mer och mer dyrbar för varje dag som går, och man förväntar sig att detaljhandeln agerar därefter. Åtgärder som gör kundens liv enklare och dessutom sparar tid blir hårdvaluta.

Det kan vara lätt att börja fantisera om drönare som levererar dygnet runt och parkeringar två meter från entrén. Men fortfarande handlar de största utmaningarna om att få de basala funktionerna att fungera utan friktion. Se till att varor finns i lager, erbjud väl definierade leveransalternativ och utgå från kundens vardag när ramarna för köpupplevelsen sätts. Börja där.

3. Big kunskap

Analyser av stora mängder information får en allt mer central roll i detaljhandeln. Den sömlösa shoppingupplevelsen, där kunden rör sig obehindrat mellan kanaler, ligger högt upp på de ledande aktörernas bord inför 2016. En grundläggande förutsättning är förmågan att analysera sina kunders beteenden, önskemål och förväntningar. En grundläggande förutsättning är också att man har den insikten. Och att man har de tekniska förutsättningarna. Och att man har kompetens som kan utföra analyserna. Och att de har förmågan att visualisera detta så att det blir begripligt.

Detta kommer påverka rekryteringsbehoven redan under 2016.

mastercard_nyckelring

4. Mer friktionsfritt

Oavsett kanal, strul i kassan har en förmåga att förvandla glädje till ilska och frustration på förvånansvärt få sekunder. Under 2015 har vi sett en hel del experimenterande med nya betalsätt som ska underlätta processen och göra den mer friktionsfri. Online har det handlat om att få kassarutinen så strömlinjeformad som möjligt. I de fysiska butikerna har Apple Pay gjort entré i Europa och framförallt i USA testar man nu biometriska lösningar. Fingeravtryck och ansiktsidentifiering är två tekniker som det skruvas på. Under hösten berättade MasterCard att man tagit fram ett system som gör det möjligt att lagra betalningsinformation i till exempel nyckelringar och smycken.

Gemensam nämnare för många av projekten är NFC- tekniken (Near Field Communication) som vi med stor säkerhet kommer att se mer av under 2016.

5. Korten dör

Slutet är nära för poängbaserade lojalitetskort. Kunderna efterfrågar en mer transparent prissättning, och det har haft en negativ inverkan på traditionella lojalitetsprogram. Att man belönar sina mest lojala, mest lönsamma kunder kommer knappast att försvinna. Men framtiden kommer att kretsa kring personalisering, digitalisering och spelifiering. Nu växer andra mervärdesförmåner fram – i motsats till rabattkuponger – såsom VIP-kassor för kortinnehavare eller gratis varma drycker i butiken.

samarbeten_trender

6. Fler samarbeten

Konsumenterna vill se öppenhet och transparens hos företagen de inleder en relation med. Månne är det också detta som banar väg för att vi kommer att se fler och en hel del oväntade samarbeten framöver. Långt ifrån alla kunde se Icas och Starbucks samarbete komma. Men desto fler inser fördelarna med det. Analytiker menar också att samarbeten kommer vara en central del i företags förmåga att öka sin förmåga att leverera produkter flexibelt och bekvämt (för kunden!) över stora geografiska områden. För många aktörer kommer de att krävas samarbete med okonventionella partners. Detta för att förbättra hastighet och kvalitet på tjänsterna och för att erbjuda fler valmöjligheter för kunderna.

6. Personalisering

I ”The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow” menar Planet Retail att detaljhandeln måste vara beredd att gå in i en ny fas av mass-personalisering. Historiskt sett har traditionella butiker kämpat för att uppnå den nivå av personalisering som onlinehandeln erbjuder. Den senaste tidens framsteg i Beacon-tekniken innebär att riktade realtidserbjudanden nu blir en realitet. Planet Retails forskning visar att 38 procent av globala shopparna vill välja att ta emot relevanta rabatter när de befinner sig i butiken, men bara 15 procent av kunderna gör det. Denna kombination av kundentusiasm och tekniska kapacitet innebär att traditionella butiker kan ta personalisering till nya höjder, vilket driver både kundlojalitet och försäljning.

Kat_Maconie
Kat Maconie närmar sig konstvärldens exponeringsteknik och estetik.

7. Mer visuellt

Ordet kuraterad har hörts ofta i detaljhandeln under 2015. Ett handplockat sortiment valt av enskilda personer har under en tid varit en tydlig trend i de översta lagren av modern retail. Under 2015 har vi sett företeelsen sprida sig även till företag som vänder sig till en bredare massa. Termen kuraterad har hämtats från konstvärlden och därifrån kommer nu ytterligare en trend. Behovet av att öka dragningskraften till fysiska butiker har lett till att fler och fler koncept blir mer visuellt tilltalande. Ett sätt är att använda den digitala tekniken, som vi skrev om här. Ett annat är att hämta ännu mer inspiration från konstvärlden. Descente Blanc’sCaravan och Kat Maconie är tre exempel på butiker som gör just detta.

8. Kuraterad shopping

Och på tal om kuraterat. Det är en av trenderna som redan tagit sats in i 2016. I dagarna lanserade Fyndiq sin nya app som ska hjälpa sina kunder med ett kuraterat sortiment. Story i New York fortsätter att göra succé med sitt koncept som bygger på ett tematiserat och kuraterat sortiment. Birchbox, som för övrigt bygger på en kuraterad prenumerationstjänst applicerbar på trend nr 1, erbjuder i sin nyöppnade fysiska butik ett handplockat sortiment. Inom mode och inredning är Anthropologie fortfarande ett relevant exempel.

millennials

9. Millennials, millennials, överallt millennials!

Konsumenter födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal kvalar in i målgruppen millennials. De håller på att växa fram som den absolut viktigaste och mest köpstarka målgruppen inom detaljhandeln. Det är också en målgrupp som skiljer sig från tidigare generationer. De är konstant utrustade med en smartphone och ständigt uppkopplade på sociala medier. Dessutom har de en förkärlek till att använda teknik i butik. Självbetjäningsfunktioner använder man mer än gärna, millennials ser nämligen inget värde i att chitchatta med kassapersonal. Detta är också en generation som har en mer skeptisk inställning till reklam. De litar mer på sina vänner och jämlika än på reklam eller kändisars utlåtande. De vill ha en personaliserad shoppingupplevelse, gärna kryddad med företeelser som ligger i tiden.

Se där. Lite utmaningar att bita i.

10. Mobilen leder kunden till köp

Undersökningar som ICSC gjort visar att 80 procent av besökarna i köpcentrum använder mobila enheter för att planera sin shoppingtur. John Dee är VD på PlaceWise Media som genomförde undersökningen. Han konstaterar att 90 procent av köpen fortfarande sker i fysiska butiker, men att så pass många använder mobilen inför och under besöket att det nu måsta klassas som ett standardbeteende. Mobilanpassning handlar inte längre om att tänka på några enstaka som handlar via mobilen eller kollar ett pris på plats i butik. Det handlar om alla.


Mall of Scandinavia 26 Anthropologie 9 Apple 33 Ica 107


Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Måsteläsning 250 Pro 4254 Undersökningar 384 Konsumentbeteende 288
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Teknik och personal lyfter butiken

Teknik och personal lyfter butiken

  Nya butiker 1103 Visual Merchandising 152 Måsteläsning 250 Internationellt 1231
Kedjan grundades redan för 40 år sedan. Med ett nytt butikskoncept lyfter man nu upplevelsen och underlättar för kunden. "Det är kombinationen av ny teknik och butiksteamet som skapar den verkliga kraften". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lockar med disruptiv Food & Beverage

Lockar med disruptiv Food & Beverage

  Måsteläsning 250 Köpcentrum 600 Pro 4254 Trender 411
Köpcentrumet är mångfaldigt prisbelönat, bland annat för sitt utbud. Nu skruvar man på erbjudandet för att möta en allt hårdare konkurrens. Så här ska man lyckas tilltala den nya tidens konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Måstebutikerna du inte bör missa

Måstebutikerna du inte bör missa

  Visual Merchandising 152 Destinationer 142 Kundupplevelser 262 Måsteläsning 250
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
Hämta i varuhuset efter 30 minuter

Hämta i varuhuset efter 30 minuter

  Omnichannel 300 Logistik 106 Nyheter 3497 Kundupplevelser 262
Allt fler kunder väljer att lägga sin beställning online för att sedan hämta upp varorna i närmaste Media Markt-varuhus. Därför lanserar nu kedjan tjänsten boka och hämta i varuhus efter 30 min.
Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Butikskoncept 735 Omnichannel 300 Logistik 106 Måsteläsning 250
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

  Måsteläsning 250 Pro 4254 Trender 411 Kundupplevelser 262
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är världens 33 bästa butiker

Här är världens 33 bästa butiker

  Design 296 Måsteläsning 250 Pro 4254 Butikskoncept 735
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Måsteläsning 250 Kundupplevelser 262 Undersökningar 384 Konsumentbeteende 288
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fygital port till den nya konsumenten

Fygital port till den nya konsumenten

  Måsteläsning 250 Kundupplevelser 262 Butikskoncept 735 Nya butiker 1103
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem dominerande köpcentrumtrender

Fem dominerande köpcentrumtrender

  Köpcentrum 600 Trender 411 Pro 4254 Måsteläsning 250
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

  Pro 4254 Internationellt 1231 Cityhandel 243 Köpcentrum 600
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Let’s go Supermarket Chic

Let’s go Supermarket Chic

  Trender 411 Retailtrender 33 Mode 328
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

  Pro 4254 Omnichannel 300 Butikskoncept 735 E-handel 850
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Ny teknik 446 Kundupplevelser 262 Måsteläsning 250 Pro 4254
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens 10 hetaste retailstäder

Världens 10 hetaste retailstäder

  Måsteläsning 250 Internationellt 1231 Pro 4254 Undersökningar 384
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Pro 4254 Trender 411 Måsteläsning 250 Kundupplevelser 262
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

  Pro 4254 Måsteläsning 250 Butikskoncept 735 Hållbarhet 192
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Konsumentbeteende 288 Pro 4254 Undersökningar 384 Måsteläsning 250
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Kundupplevelser 262 Ny teknik 446 Måsteläsning 250 Pro 4254
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!