H&M vill utforska möjligheterna inom hyrtjänster i en uppkopplad och digitaliserad modeindustri.
För första gången kan kunderna därmed handla Swedish Stockings hållbara tights i en egen fristående fysisk butik.
Det svenska jackvarumärket Didriksons stärker sin position ytterligare på den franska marknaden.
Amsterdam-baserade Scotch & Soda ökar sin tillväxttakt och öppnar ett större antal butiker.
Tematiserad retail har varit en sanckis under senare år, Story i New York är ett exempel på detta. Den 14 oktober öppnar det nya co-retailkonceptet Friends of Bibliotekstan på Norrmalmstorg i Bibliotekstan i Stockholm. Konceptet bygger just på olika teman som styr utbudet under några månader åt gången.
H&M testar Virtual Fitting. Tekniken kan i förlängningen påverka sortiment och produktion.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
”Här vi kan ifrågasätta och utveckla gränsdragningen mellan varumärke, art och filmprojekt”.
”Om ett par år kommer Kappahls affärsstöd ligga i absolut framkant i vår bransch”, säger VD Elisabeth Peregi.
Vem som helst ska kunna köpa eller sälja kläder och accessoarer via plattformen online, oavsett varumärke.