Det kanadensiska företaget Hudson's Bay Company ökar sin närvaro i Europa och närmar sig allt mer Sveriges gränser.
Harvey Nichols har höjt ribban för hur en modeavdelning kan se ut. Med en helt ny butiksdisponering, stylister, skräddare, barberare och dessutom en barservering signerad Wallpaper tar man shoppingupplevelsen till nästa nivå. Och den som vill kan shoppa virtuellt.
Du som rest runt i världen med retail-glasögonen vat hur det brukar se ut. Tunnelbaneshopping är sällan särskilt inspirerande. I New York har man nu ändrat på det i ett nytt projekt som innefattar både inspiration och idéer – inte bara för tunnelbanan.
Avgifter på plastkassar införs nu i ett flertal länder för att minska påverkan på miljön. Men i den här butiken fick det en oväntad konsekvens – kunderna började i stället stjäla kundkorgarna.
Modevarumärket Ralph Lauren har sedan september en svensk VD, Stefan Larsson, som nu drar upp nya riktlinjer inför framtiden. Bland annat införs nu en helt ny e-handelsplattform.
Online till offline – från fönstershoppare online till betalande kund i den fysiska butiken. En ny startup lanserar teknik som gör det möjligt att locka de digitala konsumenterna till den fysiska butiken.
För Chobani är samarbetet med en av de allra största detaljhandelskedjorna ett sätt att expandera, men också ett sätt att förbereda sig inför framtiden.
Så kallade fast retailers, varumärken som erbjuder snabbföränderligt mode till låga priser, fortsätter att bryta sig in på nya marknader. Dit hör bland annat H&M som nu ger sig in på en helt ny marknad. Den första butiken öppnar i juni.
Trots att det har varit en svacka i ekonomin i Förenade Arabemiraten har projekteringen och byggandet av nya köpcentrum inte stannat av. Hittills är takten avsevärt högre än förra året.