Ombytta roller – stormarknaden blir komplementbutik

 

Aldi slår Walmart på fingrarna i ny prisjämförelse. Och när kunden gör sina basinköp i lågprisbutiken förvandlas den stora jätten till komplementbutik.  I USA, närmare bestämt i Manhattan i Kansas, har bloggaren Erin Kelly jämfört priserna på basprodukter hos tyska Aldi och den amerikanska kedjan Walmart. Det visade sig att Aldi var avsevärt billigare, hela 22 procent. … (läs mer)




Lidl dubblar försäljningen – tuffa tider för stormarknader

 

Extrema lågpriskedjor som Lidl och Aldi kommer att fördubbla sin försäljning de kommande fem åren. Och detta på bekostnad av de största stormarknaderna.  Det menar det brittiska analysföretaget IGD som spår att de största butiksformaten inom dagligvaruhandeln, så kallade hypermarkets, kommer att tappa 4 procent under perioden, trots att den totala försäljningen förväntas stiga med … (läs mer)