Aldi är två dagligvarukedjor av tyskt ursprung. Även om de ofta betraktas som en kedja är den två kedjor som delar namn. Aldi står från början för Albrecht-Discount. Aldi skapades av bröderna Karl och Theo Albrecht 1946, 1961 delades kedjan upp i två bolag, ett för var och en av bröderna: Aldi Nord och Aldi Süd. Anledningen var en dispyt kring försäljning av tobak, Aldi Nord sålde tobak, men det gjorde inte Aldi Süd (de har dock börjat sälja tobak senare). De båda företagen fick ansvar för varsin del av Västtyskland, Aldi Nord i norr och Aldi Süd i söder. Profilen är så kallad hard discount, det vill säga extremt lågpris.


Lidl överraskar med stor satsning på modekollektioner

 

Oväntat, säger experterna. Nu inleder lågprisaktören Lidl en storsatsning på mode. Ny kollektioner lanseras bland annat i Tyskland och Storbritannien. I Storbritannien innebär det att man från och med nästa måndag till exempel kan köpa en läderjacka för 15 pund (cirka 170 kronor). Kollektionen, namnlös och enbart dam i första läget, innehåller också bland annat … (läs mer)




Lidl dubblar försäljningen – tuffa tider för stormarknader

 

Extrema lågpriskedjor som Lidl och Aldi kommer att fördubbla sin försäljning de kommande fem åren. Och detta på bekostnad av de största stormarknaderna.  Det menar det brittiska analysföretaget IGD som spår att de största butiksformaten inom dagligvaruhandeln, så kallade hypermarkets, kommer att tappa 4 procent under perioden, trots att den totala försäljningen förväntas stiga med … (läs mer)




Lidls färska bröd är ingen slump

 

Lidl är mitt uppe i lanseringen av sitt butiksbakade brödsortiment. Redan från det första experimentet i Lund tidigare i år har succén varit ett faktum. Sortimentet innehåller drygt 20 olika sorter, allt från grovt matbröd till wienerbröd och munkar. Utvecklingen är intressant och speglar också hur hard discount-aktörer i övriga Europa också under flera år … (läs mer)