Dagligvaror med fokus på färskvaror och färdiga rätter. Lågpriskedjan har skapat ett nytt koncept som i praktiken är ett testlabb för kunskap och nya insikter.
Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna.
Dagligvarukedjan expanderar i hög takt och Uppsala är en av de städer man har satt upp en snabb etableringstakt i. Så här många butiker siktar man på.
Kedjan storsatsar i regionen med nya butiker och den hittills största distributionscentralen. Lågpris som fenomen går kraftigt framåt, två av tre konsumenter väljer hard discount.
Lidl Sveriges nya huvudkontor ska byggas i Barkarbystaden och stå klart hösten 2019. I anslutning till kontoret bygger kedjan också en helt ny butik. "Barkarbystaden är ett intressant område".
Lidl Sverige har rekryterat Malin Laurén som ny inköpsdirektör. Malin tillträdde tjänsten den 1 oktober, hon ingår numera även i ledningsgruppen.
Under de senaste fem åren har de stora aktörerna tappat marknadsandelar. Lidl är en av de aktörer som nu klättrat förbi några av de mest kända varumärkena.
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.
Lidl har öppnat en ny butik i Södertälje. Den följer kedjans senaste butikskoncept som blivit belönat för sin miljövänlighet. Man arbetar dessutom för att hållbarhetsanpassa såväl logistik som sortiment.
Lidl + Heidi Klum är ett nytt samarbete som ska göra kvalitetsmode tillgängligt för alla. Genom den nya modesatsningen uppgraderar lågpriskedjan sitt klädsortiment.
Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.
Lågprisaktörerna sätter hård press på de brittiska dagligvarukedjorna. Co-op satsar nu hårt på en bred lansering av små serviceinriktade butiker.
Lågpriskedjan gör nu en rejäl satsning på mode när man lanserar höstkollektioner för både män och kvinnor. Genom konkreta prisjämförelser med bland annat H&M vill man nu utmana modekedjorna.
Torsdag den 21 juli öppnar Netto en ny butik i Surahammar, det blir butik nummer 157 i Sverige.
Skala upp eller lägg ner verksamheten. Så löd den obarmhärtiga domen, och nu står det klart att dagligvarukedjan stänger alla butiker på marknaden
Lågpriskedjan No Frills prisbelönade butiksdesign har inte bara skapat ett varmare och mer personligt intryck. Det har dessutom lett till en rejäl försäljningsökning. Nu rullas konceptet ut på bred front.
Den tyska lågpriskedjan Lidl står inför en lansering i USA. Och nu har man lanserat en hemsida där detaljer kring satsningen offentliggörs.
Butiken öppnar i Ljungby 26 februari.
Priskriget mellan matbutikerna trappas upp ytterligare.
Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt.
Den så kallade hard discount-handeln har hittills profilerat sig med låga priser på mat. Nu inleder Lidl sin satsning på mode även i Sverige.
Lågprishandeln lyckas locka allt fler konsumenter tillhörande medelklassen.
Svenska ITAB Shop Concept levererar en förstagångsinstallation av det helautomatiska självutcheckningssystemet EasyFlow till en av Lidls butiker på den svenska marknaden.