I dag öppnar Tescos lågpriskedja

 

Tescos VD VD Dave Lewis visade under onsdagen upp det nya lågpriskonceptet.

I dag klockan 11 visar Tesco ett lågpriskoncept som ska möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 

Storbritanniens största dagligvarukedja Tesco introducerar i dag ett nytt butiksvarumärke. Vi har redan tidigare berättat om att kedjan planerar en egen lågpriskedja.

Man gör det för att möta konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl som ruskat om marknaden rejält i Storbritannien.

Blinkning till grundaren

Det nya varumärket har döpts till Jacks och den första butiken premiärvisades under onsdagen i Chatteris, Cambridgeshire.

Namnet i sig är en blinkning till Tescos grundare, Jack Cohen. Det sägs representera det brittiska arv som finns i kedjan – och som i sig är en faktor i kampen mot bland annat  Aldi och Lidl.

Inspirationskälla för Tesco

– Jack Cohen ledde vägen när det gäller värde för kunden och bidrog till att förändra hur vi handlar i Storbritannien. Han är fortfarande en stor inspirationskälla för oss, sa VD Dave Lewis i samband med invigningen av konceptet.

– Hos Jack’s ska vi erbjuda bra mat smakrik mat till de lägsta priserna. Åtta av tio produkter i sortimentet är producerade i Storbritannien. 

Öppnar 10–15 butiker

Det har spekuleras i att Tesco planerar att öppna 60 Jack’s-butiker. Många av dessa kommer vara före detta servicebutiker i citylägen som konverteras till det nya formatet.

Men under pressträffen var antalet som presenterades avsevärt lägre. I ett första skede öppnar man 10–15 butiker inom ett halvår. De första två öppnar för allmänheten under morgondagen i Chatteris och i Immingham, Lincolnshire.


Läs även: Därför samarbetar Tesco och Carrefour


Att man valt Chatteris som premiärstad är säkerligen ingen tillfällighet. Det anses att Tesco studerat utvecklingen i tänkbara orter med stor noggrannhet för att se var man är underrepresenterade. Eller har blivit omkörda.

I Chatteries skulle Tesco ha byggt en stormarknad, men planerna på detta stoppades då kedjan fick lönsamhetsproblem. I stället är det Lidl och Aldi som står för dagligvaruförsäljningen på orten i nuläget.

Strategiskt samarbete kring inköp

Tidigare i år inledde Tesco ett strategiskt samarbete kring inköp med franska kedjan Carrefour. Nu anses detta vara ett sätt att pressa inköpspriser och hitta rätt produkter även för Jacks.

Se bilder från butiken här!

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Detaljhandel 189 Undersökningar 439 Pro 4637 Konsumentbeteende 327
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Nyheter 3838 Hållbarhet 239 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Hon tar över Sollentuna Centrum

Hon tar över Sollentuna Centrum

  Karriär 344 Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Personer 361
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Butikskoncept 852 Mode 406 Nya butiker 1234 Internationellt 1364
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

  Pop up 158 Pro 4637 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852
Konceptet huserar en mix av varumärken i en miljö som speglar framtidens detaljhandel. Här har Klarna och Daniel Wellington öppnat en gemensam butik.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Pro 4637 Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Detaljhandel 189
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Här är årets bästa köpcentrum

Här är årets bästa köpcentrum

  Pro 4637 Köpcentrum 697 Internationellt 1364 Nyheter 3838
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

  Köpcentrum 697 Karriär 344 Personer 361 Nyheter 3838
Efter elva år som VD på Vasakronan har Fredrik Wirdenius informerat styrelsen om att han önskar lämna sitt uppdrag.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Nyheter 3838 Nya butiker 1234 Mode 406 Pro 4637
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Personer 361 Mode 406 Karriär 344 Nyheter 3838
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Nyheter 3838 Karriär 344 Mode 406 Personer 361
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Snabb tillväxt för ekologisk matkedja

Snabb tillväxt för ekologisk matkedja

  Internationellt 1364 Pro 4637 Hållbarhet 239 Detaljhandel 189
Dagligvarukedjan med inriktning på ekologiska produkter växer snabbt med en rad nya etableringar. "Det får vara nog med listor av outtalbara kemikalier".
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Butikskoncept 852 Måsteläsning 308 Pro 4637 Kundupplevelser 345
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Ny VD på Pulsen Retail

Ny VD på Pulsen Retail

  Karriär 344 Personer 361 Nyheter 3838
Den 9 april tillträder Stefano Crozzoli som VD på Pulsen Retail. Han kommer närmast från de egna bolagen MProfile och Testagram.
Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

  Nyheter 3838 Personer 361 Detaljhandel 189 Karriär 344
Markus Simko, blir ny inköpsansvarig på Urban Deli, med ansvar för inköp till Urban Delis butiker, saluhallar och restauranger.
Nya matkoncept till Stenungstorg

Nya matkoncept till Stenungstorg

  Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Pro 4637
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Undersökningar 439 Pro 4637 Ny teknik 512 Måsteläsning 308
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Nya affärsområdeschefer på Citycon

Nya affärsområdeschefer på Citycon

  Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Karriär 344 Personer 361
Citycon har utsett två nya affärsområdeschefer – Isabella Andersson och Mehmet Ruusuvirta.
De kan vinna World Retail Awards 2019

De kan vinna World Retail Awards 2019

  Detaljhandel 189 Pro 4637 Internationellt 1364 Nyheter 3838
Sedan 2007 delas World Retail Awards ut till de bästa kedjorna och initiativen inom internationell detaljhandel. Här är de nominerade företagen inför årets upplaga.
Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

  Pro 4637 Pop up 158 Nya butiker 1234 Nyheter 3838
Under april dyker Gateau upp i from av pop up-butiker med påsktema. I sortimentet finns bland annat handgjorda chokladägg.