Skattjakt lockar till Lidl

Tchibo

Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt. Det är en en del av framgången, menar en detaljhandelsanalytiker. På Tchibo har man insett detta för länge sedan. 

Det är bland annat skattjakten och möjligheten att upptäcka nya produkter och smaker som driver konsumenten till lågprisaktörer som Lidl och Aldi.

Det menar Bill Bishop på Brick Meets Click. Han fokuserar i sin yrkesroll just på vilka krafter som driver kundernas beteenden i dagligvaruhandeln.

Skattjakt som medför glädje

Bill Bishop menar att skattjakten är ett sätt att beskriva glädjen kunder upplever hos lågprisaktörerna. I USA hos bland annat Costco och Trader Joe’s.

Och i Europa menar han att bland annat Aldi, Lidls tyska konkurrent, också har anslutit sig till denna skara.

En fungerande balans

I en en krönika i Supermarket News skriver han:

”I över 30 år har jag studerat (och ofta varit kund) hos Aldi. Under de senaste två åren har jag sett hur Aldi har introducerat avsevärt fler nya produkter, och i den processen också fått göra avkall på sin effektivitet. Detta har fått mig att undra om de tappat greppet. Men nu har det visat sig att de vet exakt vad de gör. De har hittat en fungerande balans mellan nya spännande produkter och låga priser.”

Antalet nyheter har ökat

Den som studerat lågprisaktören Lidl i Sverige känner säkert igen sig i resonemanget och utvecklingen här. Under det senaste året har andelen nyheter ökat markant. Inte bara i form av färskt bröd, det gäller lika mycket nya smaker och ett utbyggt sortiment av non food.

Aldi, och även Lidl, har med andra ord rört sig från att erbjuda 1500 basprodukter till en aktör som ständigt överraskar sina kunder med nya produkter. Detsamma gäller Lidl i Sverige.

En ny värld varje vecka

Detta är en strategi som en annan tysk kedja rönt mycket framgång med under de senaste tio åren; Tchibo. Ursprungligen en kaffe- och kafékedja som med åren kompletterat sitt sortiment med nonfood.

Kedjan har ”En ny värld varje vecka” som paroll, och man byter ständigt ut sitt non food-sortimentet. Allt säljs under teman, det kan exempelvis vara tränings- eller matlagningsveckor. 

Restpartier säljs online

Det som inte säljs i butikerna går tillbaka för försäljning online. Ett upplägg som till stora delar liknar det hos Lidl och Aldi, bortsett från onlinehanteringen.

Hos Tchibo har man för länge sedan insätt att överraskningsmomentet och shoppingupplevelsen får kunderna att komma tillbaka på skattjakt.

Vecka efter vecka.


Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords