En ny logik växer fram i handeln. Fem avgörande skiften visar hur butikens roll omdefinieras och varför framtidens format handlar mer om syfte än yta.        
        
        
            
        
        
		    Veckans måsteläsning fångar mixen av digitala och fysiska trender som väcker vår nyfikenhet.        
        
        
            
        
        
		    En ny satsning visar hur köpcentrum kan bli gröna mötesplatser – med odling, gemenskap och hållbarhet i fokus.        
        
        
            
        
        
		    Från Hamnkvarteren i Stockholm till Giraffen i Kalmar. Denna gång rymmer Etableringskollen satsningar i både stadskärnor och handelsområden.        
        
        
            
        
        
		    Två aktuella satsningar visar hur robotar flyttar in i vardagen, både på butiksgolvet och i storköket.        
        
        
            
        
        
		    Amazon testar apotekskiosker i vårdmiljöer. Satsningen kan förändra hur patienter får tillgång till sina läkemedel.        
        
        
            
        
        
		    Lidl testar om nonfood kan stå på egna ben. Här har man öppnat ett nytt koncept som kan visa vägen framåt för dagligvarukedjan.        
        
        
            
        
        
		    Ingka Group vill stärka kundupplevelsen med AI-baserad teknik. Förvärvet av techbolaget ska vässa last mile och säkra kompetensen.        
        
        
            
        
        
		    Etableringskollen bjuder denna gång på 17 öppningar – från lokala satsningar till nordisk expansion.        
        
        
            
        
        
		    Shein förbereder öppningen av sin första permanenta butik. Etableringen har redan väckt stark kritik. Här öppnar man sina butiker.