Tre konsumentrörelser att hålla koll på

Tre konsumentrörelser att hålla koll på

Två års samtal i den sociala mediekanalen har analyserats i jakten på kommande attitydförändringar och trender. Tre tydliga konsumentrörelser växer fram.

Global retail – här är de 50 tyngsta aktörerna

Global retail – här är de 50 tyngsta aktörerna

Nu har 2022 års lista över de 50 mest inflytelserika globala detaljhandelsaktörerna släppts. En tydlig trend inom detaljhandeln har satt sina spår i toppskiktet.

Sveriges mest hållbara varumärken utsedda

Sveriges mest hållbara varumärken utsedda

Sveriges mest hållbara varumärken utsetts. Årets lista innehåller en nykomling – företaget rankas som nummer fyra av 410 listade varumärken.

Den nya tidens retail lyssnar och agerar

Den nya tidens retail lyssnar och agerar

En ny undersökning visar vilka varumärken som upplevs som mest inkluderande. Ett av dem har nu lyssnat extra noga – och låtit internet skapa en kampanj.

En av tre har handlat via sociala medier

En av tre har handlat via sociala medier

Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.

Starkt e-handelsår präglades av pandemin

Starkt e-handelsår präglades av pandemin

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln.

Kunden vill se andras omdömen – även i butik

Kunden vill se andras omdömen – även i butik

Två år av e-handel har lett till höjda förväntningar på upplevelsen i fysiska butiker. Ett exempel är den ökade efterfrågan på användargenererat innehåll.

”Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar”

”Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar”

Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar när samhället öppnar upp. Det menar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Personalisering viktigare än någonsin

Personalisering viktigare än någonsin

Företag som kommer nära konsumenterna via insikter och personalisering har en snabbare tillväxt än andra. Här är de viktigaste åtgärderna.