Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie.
Den tyska lågpriskedjan Lidl rör om i dagligvarugrytan i USA. Nu kommer de första rapporterna om hur konsumenterna tar emot konceptet.
Köpcentrum och handelsplatser konverteras allt mer till upplevelseinriktade platser. Nu inleds att arbete för att skapa "Sveriges modernaste badanläggning, hotell och konferensanläggning" i Kungens kurva.
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster.
Den nya tidens köpcentrum växer nu fram. Ett av de äldsta slutna centrumen förvandlas nu till en destination med shopping, bostäder och restauranger. kronan på verket blir en tre våningar hög resort med hälsoinriktning.
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.
Det är en butik som innehåller två sorters delikatesser. Dels maten från Italien som exponeras i diskarna. Dels en smakfull design som lyfter den lilla butiken till något utöver det vanliga.
Reload Superfood Bar har öppnat en ny restaurang. Inspirationen till konceptet finns i amerikanska hälsobarer som serverar snabb, nyttig och prisvärd mat.
Julas första pop up-butik öppnar på sommarens Power Big Meet i Lidköping. Här ska man förutom shopping erbjuda en miljö att chilla i – och laddning av mobiler.
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel.