Outdoormärket Klättermusen och uthyrningsföretaget Rent-a-Plagg startar ett samarbete med hållbarhet och kundnytta i fokus.
I morgon öppnar Coop en ny grön butik med fokus på matglädje och hållbarhet. Boende i området kan själva bestämma över delar av sortimentet.
För att få fler unga att skänka till second hand lyfter Myrorna begreppet rehaul. Det är en motreaktion mot den konsumtionsfokuserade trenden med hauls på nätet. Tillsammans med artisten Joy sätter man i stället givandet i fokus.
Två nya samarbeten ska bidra till att minska svinnet i butikerna. Via en prenumerationsmodell och en app-lösning ska maten gå till bättre behövande – innan det är för sent.
Den nya kretsloppsparken i Kungsbacka ska bli ett möjligt utflyktsmål för hela familjen, med lekplats, kafé, butiker och promenadslingor.
I mars lanserar Lindex Re:Design. Det är en upcyklad kollektion av produkter som har designats om och blivit omgjorda i Borås. Lanseringen är ett led Lindex ambition att utforska nya innovativa och mer cirkulära sätt att arbeta.
I stor internationell konkurrens vann Lidl Sverige under gårdagskvällen pris för världens grönaste handelsbyggnad vid BREEAM Awards i London. Den prisade Lidl-butiken ligger i Växjö.
Ett branschgemensamt projekt har inletts för att utreda behovet av certifierade energikonsulter för dagligvaruhandeln. En förstudie som nu görs ska resultera i en kravspecifikation. Målet: Att spara energi.