7-Eleven och Friends instiftar dag mot mobbning

  LÄSTID: 2 MINUTER

Måndagen den 28 augusti uppmanar Friends och 7-Eleven hela Sverige att göra high fives. Syftet är att belysa problemen med utanförskap och mobbning.

En high five är ett enkelt sätt att säga ”Hej” och få någon att känna sig sedd. I samband med skolstarten anordnar 7-Eleven och Friends därför High five-dagen med målet att göra det till en årlig tradition.

Kan göra skillnad

– Att vara utsatt för mobbning kan lämna djupa sår som sitter kvar resten av livet. Därför är det viktigt att alla engagerar sig och gör vad de kan för att inkludera och se de som aldrig blir sedda. Den stora kampen förs i skolorna genom långsiktigt arbete, men enkla saker som att säga ”Hej ”eller göra en high five kan göra stor skillnad, säger Malin Duintjer, insamlingschef på Friends.

Syns i alla butiker

I samband med High five-dagen skänker 7-Eleven även 500 000 kr till Friends och deras arbete mot mobbning. Dagen kommer att uppmärksammas i alla 7-Elevens butiker runt om i landet, ute på stan och även i sociala medier, under hashtaggen #highfivedagen.

Tror på månfald

– På 7-Eleven tror vi på mångfald och öppenhet. Därför är det självklart för oss att stötta Friends i deras arbete mot mobbning. Genom High five-dagen har vi möjlighet att nå ut med budskapet och vi hoppas att så många som möjligt vill vara med och bidra till ett öppnare samhälle genom att göra en så enkel sak som en high five, säger Amanda Mompalao de Piro, marknadschef på 7-Eleven.


7-Eleven 16


Robyns kollektion speglar favoriter

Robyns kollektion speglar favoriter

  Pro 4550 Nyheter 3754 Mode 389 Personer 331
Varumärket Björn Borg lanserar en kollektionen man tagit fram tillsammans med Robyn. Stadium är en av de utvalda återförsäljare som kommer sälja plaggen. "Kollektionen är inspirerad av mina favoritkläder genom åren".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

  Karriär 320 Nyheter 3754 Personer 331
Styrelsen i Martin & Servera har utsett Liv Forhaug till VD och koncernchef. Hon kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för Ica Gruppen.
​Bättre tillgänglighet för Jysk

​Bättre tillgänglighet för Jysk

  Nyheter 3754 Nya butiker 1199 Handelsplatser 145
Den 21 februari får två Jysk-butiker nya adresser när de öppnar i helt nya lokaler. Det ska ge bättre tillgänglighet, även för de som ska hämta varor man köpt online.
Satsning på leksaker i gränshandeln

Satsning på leksaker i gränshandeln

  Butikskoncept 821 Pro 4550 Nya butiker 1199 Nyheter 3754
Kedjan satsar stort i gränshandeln tillsammans med Olav Thon Gruppen. Töcksfors Shoppingcenter står näst på tur där man etablerar en butik på 1 350 kvadratmeter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

  Internationellt 1333 Nyheter 3754
Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjan Wayne’s Coffees storsatsning i Kina. "Mottagandet har varit över förväntan".
Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

  Karriär 320 Nyheter 3754 Personer 331
Bo Sandström har rekryterats som ny CFO för ICA-handlarnas Förbund. Han kommer närmast från rollen som CFO för Telia Sverige.
Babor öppnar sitt första flaggskepp

Babor öppnar sitt första flaggskepp

  Pro 4550 Nyheter 3754 Cityhandel 281 Butikskoncept 821
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

  Nya butiker 1199 Nyheter 3754 Pro 4550 Butikskoncept 821
Mitsubishi har öppnat en Concept Store i köpcentrumet. "Vår ambition är att skapa ett upplevelsecenter för Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Hållbarhet 229 Nyheter 3754 Pro 4550 Ny teknik 503
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Nyheter 3754 Kundupplevelser 327 Pro 4550 Ny teknik 503
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Visual Merchandising 169 Pro 4550 Detaljhandel 120 Nyheter 3754
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  Nyheter 3754 E-handel 944 Detaljhandel 120
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Mode 389 Nyheter 3754 Detaljhandel 120 Cityhandel 281
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

  Nyheter 3754 Karriär 320
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 229 Mode 389 Nyheter 3754 Retailtrender 59
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Ny HR-direktör på Avensia

Ny HR-direktör på Avensia

  Personer 331 Nyheter 3754 E-handel 944 Karriär 320
Åsa Afshari är nytillträdd HR-direktör på Avensia, verksamma inom digital handel. Nu senast kommer hon från tjänsten som HR-chef på Ikea IT.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Hållbarhet 229 Pro 4550 Varumärken 269 Nyheter 3754
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

  Nyheter 3754 Butikskoncept 821 Design 325 Visual Merchandising 169
Svensk design, mer shopping och lyxigt fika. Birka Cruises har invigt sitt nya upplevelsedäck
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef på LloydsApotek

Ny marknadschef på LloydsApotek

  Personer 331 Nyheter 3754 Karriär 320
Annelie Söderberg har rekryterats som marknadschef på LloydsApotek. Hennes främsta fokus blir att utveckla och tydliggöra företagets marknadsposition.
Foot Locker investerar i marknadsplats

Foot Locker investerar i marknadsplats

  Nyheter 3754 Pro 4550 Internationellt 1333 E-handel 944
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!