I december öppnade en officiell Red Wing-butik i Stockholm. En av ägarna, Per Nordahl berättar mer om butiken som till vissa delar är byggd av ett hundra år gammalt trägolv.
Skovarumärket Kavat satsar på en egen butik i centrala Stockholm. Det svenska arvet är en tydlig ingrediens i butikens design. Ambitionen är att skapa en positiv effekt även till andra återförsäljare.
Footway nådde lönsamhet under 2015. Nu öppnar företaget för försäljning på sju nya marknader.
Det spanska skovarumärket Camper har tagit fram ett ny shop in shop-koncept som ska tåla hård belastning, samtidigt som det är skalbart. Lösningen kommer från Sverige.
Paris nästa för butikskonceptet som sedan tidigare finns i Stockholm, Malmö, London och med webbutik.
Historiskt sett är mode inte likställt med bekvämlighet – nu adderar varumärken den dimensionen. Ett exempel är Converse-skon som nu blir fotriktig.
Den 21 maj är det "barfotadagen" - ONE DAY WITHOUT SHOES. En dag som uppmärksammar alla barn som lever i en vardag utan skor. Därför kommer personalen i utvalda Nilson Shoes-butiker jobba barfota under dagen.