
#samarbeten
Samarbeten i retail. Vi bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.


Sportmaffian i Funäsdalen växlar upp
Funäsdalen Berg & Hotell köper butiken Sportmaffian som tidigare funnits vid infarten till Funäsdalen. Butiken kommer nu att ligga mitt i byn bredvid Hotell Funäsdalen.

Tesco säljer brittiskt hos El Corte Ingles

Whole Foods nya affärsidé
Nu introducerar den innovativa dagligvarukedjan Whole Foods en helt ny affärsidé. Tanken är att den nya verksamheten ska utveckla shoppingupplevelsen samtidigt som den stärker den egna positioneringen.

Sephora öppnar 60 shop in shops
JCPenney och kosmetik-kedjan Sephora utökar sitt samarbete genom att öppna 60 nya butiker. Samarbetet har medfört stora fördelar för båda parter.

Detaljhandelns dolda trender
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.

Åhléns och Stadsmissionen i gemensam e-kampanj
Åhléns och Stadsmissionen genomför i april en digital kampanj till förmån för Stadsmissionens skyddade boenden för kvinnor som utsatts för våld i nära relationer. För varje produkt man säljer online skänks en likadan vara till boenden.

Jofama i designsamarbete med Måns
Modevarumärket Jofama har under flera säsonger presenterat en minikollektion tillsammans med en vad man anser vara stilsäker person – i år med Måns Zelmerlöw.

Samarbete bakom ny bygghandel online
Genom ett nytt samarbete mellan XL-Bygg och Bygghemma.se har nu XLhemma.se bildats. Tillsammans erbjuder man över 150 000 produkter via sin e-handel.
Modeskapare designar för Ikea
Designsamarbeten är på väg ut menar en del. Eller går företeelsen in i en ny fas där samarbeten är mer branschöverskridande? I Ikeas Katie Eary-kollektion möter mode inredning.