
#Fashion


Let’s go Supermarket Chic
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.

I dag lanseras Fashion Independents’ Day
I dag lanseras Fashion Independents’ Day i London i samband med släppet av en modeapp.
Lars Wallin gästar Visby Fashion Weekend
Fashion Week lämnar Lincoln Center
Primark: ”Ett magnifikt år”
Succén fortsätter för lågprismodet. Primark ökade kraftigt under det gångna året.
KappAhl lanserar ny kollektion
KappAhl lanserar i november en kollektion med behåar och trosor som vänder sig till den unga tjejen och som man uttrycker det i ett pressmeddelande, ”den petita kvinnan”. Tanken bakom kollektionen som döpts till Me and me, är att fylla glappet mellan kunden som lämnat barnavdelningen men fortfaranden inte hittar sin storlek och smak bland … (läs mer)
Abercrombie & Fitch närmar sig H&M
Amerikanska Abercrombie & Fitch genomgår stora förändringar. Nu ska kedjan närma sig H&M med ett snabbare och mer modeorienterat sortiment.
Nu lanseras Lidls mode även i Sverige
Den så kallade hard discount-handeln har hittills profilerat sig med låga priser på mat. Nu inleder Lidl sin satsning på mode även i Sverige.
Årets trend i modevärlden – Big data
Editd och WGSN är två av flera företag som nu hoppas kunna föra in analyser, så kallad Big data, i trendskapandet inom modeindustrin. En av de viktigaste faktorerna är att analysen nu ska bli greppbar även för de som inte är statistiker. – Folk ska inte behöva vara dataforskare för att förstå insikterna i materialet, … (läs mer)
Lidl överraskar med stor satsning på modekollektioner
Oväntat, säger experterna. Nu inleder lågprisaktören Lidl en storsatsning på mode. Ny kollektioner lanseras bland annat i Tyskland och Storbritannien. I Storbritannien innebär det att man från och med nästa måndag till exempel kan köpa en läderjacka för 15 pund (cirka 170 kronor). Kollektionen, namnlös och enbart dam i första läget, innehåller också bland annat … (läs mer)
Blåbär, apelsin eller jordgubbe – välj dina jeans efter doft
Varför nöja sig med ett par snygga jeans när du kan köpa ett par som doftar fräscht fruktigt också? Det är det portugisiska varumärket Salsa som i sommar introducerar doftande jeans. Bland smakerna finns blåbär, citron, äpple och jordgubbe. Enligt Salsa finns själva doften i mikrokapslar inneslutna i tyget, vilket gör att väldoften ska finnas kvar även … (läs mer)
Här är provrummen butikens självklara mötesplats
Varuhuset designades för en helt ny marknad, dryga 300 mil från de övriga butikerna i kedjan. En djuplodande målgruppsundersökning blev grunden till en unik och numera prisbelönad butik, Simons i West Edmonton Mall. Simons i Edmonton är sista butiken ut i vår lilla serie om butiker som belönades med Euroshop Retail Design Award. Simons är … (läs mer)

Klara driver riskfylld butik i upp- och nedvänd lägenhet
WARSZAWA. Klara Kowtun driver en omtalad butik i centrala Warszawa. Snacket går om varumärkets Risks casualinriktade mode. Men också för att butiken är en lägenhet. En upp- och nedvänd sådan. I centrala Warszawa, på gatan Szpitalna, ligger några kvarter som byggdes under 1920-talet – och som överlevde andra världskrigets bombningar. I området finns en hel … (läs mer)