Let’s go Supermarket Chic

  LÄSTID: 1 MINUT

Heidi Klum samarbetar med Lidl, craylolafärger på Asda och jumpsuits på Tesco.

Clare Maguire, frilansande modeskribent, konstaterar att temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.

Heidi Klums samarbete med Lidl är omskrivet och numera får det även klassas som långvarigt. Clare lyfter fram ett par exempel, bland annat en jumpsuit från Tesco som är rena fyndet. Den kostar under 30 pund.

Dyker upp i modemagasin

Trenden med crayolafärger har också dykt upp i hyllorna. Exemplet på bilden kommer från Asda (som Walmart nyligen sålde till Sainsbury’s) och kostar 10 pund. Clare konstaterar också att ett flertal produkter börjat dyka upp i de tunga modetidningarna.

Vilket gör det svårare att rynka på näsan åt denna företeelse.


Läs även: Selfridges storsatsar på hållbart mode


Asda 6 Tesco 24 Selfridges 15


KappAhl utser ny tillförordnad VD

KappAhl utser ny tillförordnad VD

  Personer 301 Mode 370 Karriär 294
Styrelsen i KappAhl har utsett Peter Andersson till tillförordnad verkställande direktör fram till dess att nya koncernchefen och VD tillträder under våren. 
Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Trender 442 Måsteläsning 285 Undersökningar 412 Pro 4470
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Pro 4470 Trender 442 Måsteläsning 285 Analys 42
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Caliroots nya flaggskepp

Här är Caliroots nya flaggskepp

  Omnichannel 323 Design 318 Nya butiker 1167 Pro 4470
Nu har Caliroots öppnat sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Ambitionen är att den ska fungera som en länk mellan online och offline.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

  Pro 4470 Hållbarhet 214 Mode 370 Konsumentbeteende 310
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elisabeth blir KappAhls nya VD

Elisabeth blir KappAhls nya VD

  Mode 370 Personer 301 Nyheter 3672
Elisabeth Peregi har utsetts till ny verkställande direktör och koncernchef för KappAhl. 
En fest tillägnad kunderna

En fest tillägnad kunderna

  Mode 370 Pro 4470 E-handel 926 Kundupplevelser 307
Modeaktören har gjort sig kända för storslagna influencerevent. Nu lanserar man ett nytt koncept, en fest som är tillägnad företagets kunder.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Forskning bakom hållbart modeprojekt

Forskning bakom hållbart modeprojekt

  Mode 370 Pro 4470 Hållbarhet 214 Produktutveckling 302
Nu öppnar en utställning där gränserna för "fast" och "slow" fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Outlets vässar kundupplevelsen

Outlets vässar kundupplevelsen

  Köpcentrum 650 Destinationer 151 Pro 4470 Mode 370
Via Outlets har offentliggjort en större satsning på renovering och utbyggnad av sin verksamhet. Satsningen omfattar tre anläggningar varav en är svensk.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

  Pro 4470 Trender 442 Produktutveckling 302 Måsteläsning 285
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebranschen möts i The Fashion Room

Modebranschen möts i The Fashion Room

  Produktutveckling 302 Mode 370 Pro 4470
Skräddarsytt för modevärldens behov. Hotellets koncept är särskilt utvecklat för modebranschens behov av att kunna visa upp kollektioner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

  Karriär 294 Mode 370 Nyheter 3672 Personer 301
Annelie Forsberg har utsetts till ny CFO för Lindex och som medlem i koncernledningen. 
Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  Pro 4470 E-handel 926 Trender 442 Mode 370
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Mode 370 Karriär 294
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3672 Varumärken 265 E-handel 926 Mode 370
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Mode 370 Retailtrender 53 Sociala medier 100 Nyheter 3672
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Retailtrender 53 Nyheter 3672
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pop up 149 Omnichannel 323 Mode 370 Visual Merchandising 164
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Internationellt 1302 Köpcentrum 650 Personer 301 Trender 442
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Måsteläsning 285 Personer 301 Trender 442
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.