Let’s go Supermarket Chic

 

Heidi Klum samarbetar med Lidl, craylolafärger på Asda och jumpsuits på Tesco.

Clare Maguire, frilansande modeskribent, konstaterar att temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.

Heidi Klums samarbete med Lidl är omskrivet och numera får det även klassas som långvarigt. Clare lyfter fram ett par exempel, bland annat en jumpsuit från Tesco som är rena fyndet. Den kostar under 30 pund.

Dyker upp i modemagasin

Trenden med crayolafärger har också dykt upp i hyllorna. Exemplet på bilden kommer från Asda (som Walmart nyligen sålde till Sainsbury’s) och kostar 10 pund. Clare konstaterar också att ett flertal produkter börjat dyka upp i de tunga modetidningarna.

Vilket gör det svårare att rynka på näsan åt denna företeelse.


Läs även: Selfridges storsatsar på hållbart mode

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Kedjan vill nå yngre med second hand

Kedjan vill nå yngre med second hand

  Nyheter 3848 E-handel 977 Pro 4643 Mode 408
Butikskedjan har köpt in sig i en ledande onlineaktör inom second hand. Ambitionen är att erbjuda en ny plattform – och skapa en väg till en yngre målgrupp.
Svenska Blankdays öppnar butik i New York

Svenska Blankdays öppnar butik i New York

  Pro 4643 Nya butiker 1236 Pop up 159 Detaljhandel 192
Svenska klädmärket Blankdays öppnar pop up-butik i Soho, New York. Detta som en del i företagets strategi att etablera varumärket internationellt.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Nyheter 3848 Hållbarhet 239 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Detaljhandel 192 Nya butiker 1236 Pro 4643 Internationellt 1366
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Nyheter 3848 Mode 408 Nya butiker 1236 Pro 4643
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Mode 408 Nyheter 3848 Personer 363 E-handel 977
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Mode 408 Nyheter 3848 Karriär 346 Personer 363
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Fem innovationer delar på miljonbelopp

Fem innovationer delar på miljonbelopp

  Pro 4643 Produktutveckling 308 Mode 408 Hållbarhet 239
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Butikskoncept 853 Mode 408 Pro 4643 Nya butiker 1236
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Trender 460 Pro 4643 Visual Merchandising 178 E-handel 977
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

  Mode 408 Nyheter 3848 Logistik 139 Karriär 346
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl. 
Lindex lovar att göra skillnad

Lindex lovar att göra skillnad

  Pro 4643 Hållbarhet 239 Mode 408 Nyheter 3848
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Detaljhandel 192 E-handel 977 Trender 460 Internationellt 1366
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Ida Lanto lanserar  bröllopskollektion

Ida Lanto lanserar bröllopskollektion

  Retailtrender 61 Mode 408 Nyheter 3848 Design 334
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
”Flytta fokus från material till process”

”Flytta fokus från material till process”

  Mode 408 Hållbarhet 239 Pro 4643
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Detaljhandel 192 E-handel 977 Internationellt 1366 Nyheter 3848
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Mode med känsla för arkitektur

Mode med känsla för arkitektur

  Mode 408 Internationellt 1366 Pro 4643 Visual Merchandising 178
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  E-handel 977 Kundupplevelser 345 Trender 460 Måsteläsning 309
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Retailtrender 61 Pro 4643 Köpcentrum 699 Nyheter 3848
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Whole Foods tyngsta skönhetstrender

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

  Trender 460 Internationellt 1366 Pro 4643 Detaljhandel 192
Whole Foods Market brukar dela med sig av sina spaningar kring tender inom mat och livsmedel. För första gången har man nu listat de fem tyngsta trenderna inom skönhet och wellness.