Let’s go Supermarket Chic

  LÄSTID: 1 MINUT

Heidi Klum samarbetar med Lidl, craylolafärger på Asda och jumpsuits på Tesco.

Clare Maguire, frilansande modeskribent, konstaterar att temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.

Heidi Klums samarbete med Lidl är omskrivet och numera får det även klassas som långvarigt. Clare lyfter fram ett par exempel, bland annat en jumpsuit från Tesco som är rena fyndet. Den kostar under 30 pund.

Dyker upp i modemagasin

Trenden med crayolafärger har också dykt upp i hyllorna. Exemplet på bilden kommer från Asda (som Walmart nyligen sålde till Sainsbury’s) och kostar 10 pund. Clare konstaterar också att ett flertal produkter börjat dyka upp i de tunga modetidningarna.

Vilket gör det svårare att rynka på näsan åt denna företeelse.


Läs även: Selfridges storsatsar på hållbart mode


Tesco 24 Asda 6 Selfridges 15


Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Sociala medier 98 Internationellt 1279 Trender 429 Pro 4388
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ola Wahlström ny CFO på MQ

Ola Wahlström ny CFO på MQ

  Karriär 272 Personer 272 Nyheter 3611 Mode 354
MQ har rekryterat Ola Wahlström som ny CFO för MQ. Ola har en bred erfarenhet från retail och haft flera olika roller inom området.
Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  E-handel 901 Mode 354 Nyheter 3611 Personer 272
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.
Lagerstatus är det nya slagfältet

Lagerstatus är det nya slagfältet

  Ny teknik 478 Pro 4388 Kundupplevelser 290 Måsteläsning 271
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

  Mode 354 Nyheter 3611 Retailtrender 50 Varumärken 262
Nitty Gritty presenterar nu ett samarbete med Comme des Garçon. Utvalda PLAY-plagg kommer finns till försäljning, men bara på plats i den fysiska butiken. 
Hemlig stjärndesign bakom kollektion

Hemlig stjärndesign bakom kollektion

  Retailtrender 50 Nyheter 3611 Mode 354
Stayhard släpper kollektionen Modernist. Den är framtagen av "två av världens främsta herrmode-inspiratörer", kända för sin punkiga Savile Row twist.
Tom kalender bakom hållbart varumärke

Tom kalender bakom hållbart varumärke

  Varumärken 262 Mode 354 Hållbarhet 207 Pro 4388
När allt fler letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanseras nu det hållbara klädvarumärket. En tom kalender är en del av hållbarhetsstrategin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för European Paper Bag Day

Premiär för European Paper Bag Day

  Hållbarhet 207 Nyheter 3611 Retailtrender 50
Branschplattformen "The Paper Bag" lanserar den första upplagan av European Paper Bag Day den 18 oktober 2018.
Bildsök och du skall finna!

Bildsök och du skall finna!

  M-handel 143 E-handel 901 Retailtrender 50 Ny teknik 478
Afound lanserar nu en bildbaserad sökfunktion. Find Your Style använder den senaste tekniken för att matcha inspirationsbilder med produkter.
Algoritm ska dubbla omsättningen

Algoritm ska dubbla omsättningen

  Pro 4388 Ny teknik 478 E-handel 901 Kundupplevelser 290
Den svenska e-handlaren siktar på att dubbla omsättningen genom en algoritm som automatiskt räknar ut kundernas kroppsmått.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hela kedjan använder VR i utbildningen

Hela kedjan använder VR i utbildningen

  Pro 4388 Trender 429 Måsteläsning 271 Nyheter 3611
Med hjälp av VR har kedjan gjort utbildningen tillgänglig för samtliga butiker. Den upplevelsebaserade träningen har redan gett positiva effekter. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monclers kollektion exklusivt hos Alibaba

Monclers kollektion exklusivt hos Alibaba

  Pop up 145 Mode 354 E-handel 901
Moncler släpper sin nya exklusiva kolektion i Alibabas pop up-butik. Plattformen riktar sig till konsumenter som är intresserade av high end-shopping.
Smeg firar tillsammans med Musse

Smeg firar tillsammans med Musse

  Retailtrender 50 Design 309
Smeg fyller 70 år i år. Det firar man tillsammans med ett annat födelsedagsbarn – Musse Pigg. Disneys figur firar som vi tidigare berättat 90 år 2018 och i samband med det arrangeras en rad evenemang och samarbeten.
Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Nyheter 3611 Retailtrender 50 Mode 354 Personer 272
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Köpcentrum 620 Mode 354 Nya butiker 1148 Pro 4388
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Retailtrender 50 Personer 272 Hållbarhet 207 Nyheter 3611
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Pro 4388 Internationellt 1279 Nyheter 3611 E-handel 901
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Undersökningar 401 Nyheter 3611 Trender 429 Ny teknik 478
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Nyheter 3611 Retailtrender 50 Design 309 Hållbarhet 207
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Trender 429 Ny teknik 478 Personer 272 Pro 4388
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!