”Vi ser ett ökande behov hos våra kunder att kunna handla livsmedel av hög kvalitet på tider och platser som passar olika livsstilar”.
Kedjan öppnade nyligen ett fysiskt ”digital first”-koncept. Nu satsar men på en virtuell butik där hundratals medarbetare bidrar med experthjälp och demos.
Butiker och lager byggs nu om till lägenheter i centrala lägen. De inreds med produkter från kedjornas sortiment.
I dagligvarukedjans butik betalar kunderna för de mest behövda varorna – utan att få något med sig. I stället skänks produkterna till välgörenhet.
Testerna ett led i Systembolagets arbete med att möta kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar. Här är butikerna som testar självutcheckning.
Hobbyn förvandlades till butikskoncept. Ett nischat utbud, stark tro på det man gör och ett cirkulärt tänk driver Sneakershyllan framåt.
Eurocash upplever en successiv återgång i gränshandeln. Nu lanserar man ett nytt koncept som tagits fram under pandemin.
Aim’n fortsätter sin fysiska expansion. Dels med en nyöppning på Östra Hamngatan i centrala Göteborg, dels med sin första permanenta butik i Stockholm.
Forskare uppmanar detaljhandeln att använda AI-kopplade kameror för att skräddarsy butikslayouter och maximera försäljningen.
Satsningen på mindre enheter fortsätter inom Ikea. Ambitionen är att minska avstånden till närmaste Ikea-butik, något som verkar gå hem hos kunderna.