Omvärldskollen – 21 november 2025

Omvärldskollen – 21 november 2025

Från AI-baserade köpupplevelser och digital infrastruktur till varumärkesbyggande pop ups och nya citydestinationer. Här är våra handplockade internationella detaljhandelsnyheter i snabbformat.

Etableringskollen – 20 november 2025

Etableringskollen – 20 november 2025

Etableringar i Stockholm, Hälsingland, Kalmar, Tibro och Skövde visar hur kedjor inom sällanköp, dagligvaror, skönhet och sport fortsätter att utveckla sina butiksnät. Här är veckans viktigaste öppningar och satsningar.

Så utvecklar Kaufland sitt lågprisformat

Så utvecklar Kaufland sitt lågprisformat

Kaufland fortsätter växa i Europa och vässar sitt lågprisformat i stormarknadsstorlek. Tre nya butiker visar hur kedjan utvecklar konceptet och stärker sin position på marknaden.

Tekniken är inte död

Tekniken är inte död

De har inte dött, snarare antagit en ny form och utvecklats. Jag syftar på två teknikbaserade lösningar vi skrivit en hel del om.

Etableringskollen – 13 november 2025

Etableringskollen – 13 november 2025

Nya butiker och satsningar tar form över hela landet. Etableringskollen samlar aktuella nyheter.

Kanske inte detaljhandel

Kanske inte detaljhandel

Det var inte Erling Haaland mina ögon fastnade på. Jag såg inte ens att det var han. Det var hans skor.

Etableringskollen – 5 november 2025

Etableringskollen – 5 november 2025

Etablerarna arbetar för högtryck runt om i landet. Från pop up-samarbeten till nya restaurangkoncept. Här är våra handplockade etableringsnyheter.

Obemannat butikskoncept på sjukhuset

Obemannat butikskoncept på sjukhuset

En obemannad butik gör det möjligt för vårdpersonal att handla mat och dryck dygnet runt.

Här är Diors nya butik i Stockholm

Här är Diors nya butik i Stockholm

En ny destination för fransk elegans har öppnat på Birger Jarlsgatan. Följ med in i Diors första svenska butik.

Urban Outfitters öppnar Gen Z-koncept

Urban Outfitters öppnar Gen Z-koncept

En internationell satsning visar hur Urban Outfitters anpassar sina butiker till Generation Z:s köpbeteende.