Virtual Reality-glasögon har utsetts till Årets julklapp av HUI Research. "Detta är året då tekniken slog igenom", säger VD Lena Larsson.
Offentlig sektor är den bransch som placerar sig högst när det kommer till organisationens digitaliseringsgrad. Detaljhandeln har inte kommit lika långt.
Med hjälp av RFID-teknik och digitala skärmar följer hunden efter besökaren i centrumet. Kampanjen visar på nya möjligheter, men också på ett behov av digital infrastruktur i köpcentrumen.
I den sömlösa detaljhandeln berikar onlinetekniken kundupplevelsen även i den fysiska butiken. Här är sju tekniska måsten som banar väg för den nya online to offline-upplevelsen.
Genom en ny digital tjänst, Karma, ska restauranger och caféer minska sitt matsvinn till nära noll – varje dag. Wayne's Coffee finns bland företagen som nu testar tjänsten.
Augmented Reality gör entré i butiksmiljön. Kosmetikvarumärkets nya koncept innehåller en magisk spegel som guidar kunden till rätt stil. Dessutom kan den som vill gå på VR-klubb med Kate Moss.
Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.
Betaltjänsten Swish växer i popularitet hos både handlare och privatpersoner. Nu gör Babs Paylink det möjligt att ta betalt med Swish genomen ny funktion: automatiska betalningsbekräftelser direkt i kassan.
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.
Kedjorna ser en ökad användning av kontaktlösa betalningar i sina butiker. "Kan vi kapa tid på ett enkelt sätt upplevs hela köpprocessen bättre".