Livsmedelshandlarna gör det möjligt att under Almedalen uppleva olika typer av butiksbrott. Det är baserat på verkliga händelser, och man använder sig av VR-teknik.
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.
Majoriteten av europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än vad större gör. Hemligheten finns i smart användning av ny teknik.
Matbutikens kunder kan numera köpa smoothies på egen hand från en maskin. Den görs av 100 procent naturliga ingredienser. En ny startup ligger bakom innovationen.
Nu lanseras en automatisk, självkörande mobil butik. Bekvämlighet dragen till sin spets – nu kommer butiken till konsumenten. Konceptet testas nu och en bredare lansering väntar i höst.
Covent Garden blev den första AR-shoppingdestinationen. Nu sprider sig tekniken även till andra upplevelsebaserade branscher – Parken Zoo lanserar digitala djur.
Millennials vill gärna klara sig på egen hand, utan att behöva prata med personal. De kommer älska den här lösningen för självbetjäning som nu testas av Walmart.
Utvecklingen går mot en detaljhandel online utan gränssnitt. Ett bevis på det är att en ledande dagligvarukedja nu börjar sälja sina varor via Google Home, den digitala och röststyrda assistenten.
Analys av besökarnas ansikten via facial recognition har lett till att köpcentrumet har optimerat sin verksamhet. Det har också medfört möjligheter att genomföra mer pricksäkra reklamkampanjer anpassade efter besökarprofilerna.
I dagarna släpper Mood nyheten att man satsar på kinesiska turister. Ännu mer intressant: Man satsar på två plattformar som utgör bland de mest disruptiva krafterna inom retail i Kina. Detta bör du ha koll på.