Allt fler menar nu att selfievågen påverkar både modet och shoppingvanor. Anledning: den som tar bilden, främst kvinnor i millennialsgenerationen, vill ogärna ta flera bilder med samma kläder.
Stilindex visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 13,1 procent jämfört med samma månad förra året.
Det har växt fram ett intresse för vintagekläder i Hongkong, en stad som många förknippar med lyxkonsumtion. Nyskapande webbplatser bidrar nu till att förändra kundernas köpvanor. Med nya innovativa onlineportaler kombineras webbens fördelar med det personliga mötet. Här skapas nya shoppingupplevelser med vintageprodukter i fokus.
Branschorganisationen Modebutikerna med 210 företag som medlemmar väljer att flytta sitt huvudkontor till Stockholm Fashion District, Nacka strand. Därmed adderas ytterligare en viktig aktör till Stockholms nya distrikt för modebranschen.
För hösten 2015 introducerar Nilson Shoes tre nya skomodeller från det unika samarbetet mellan Reebok och kosmetikföretaget FACE Stockholm.
Mörkt, suggestivt och urbant – Tiger Jeans öppnar butik i centrala Köpenhamn under modeveckan.
Den brittiska modekedjan Primark öppnar dörrarna till en ännu en storbutik den 6:e augusti i Walsall Centrum i Birmingham.
Historiskt sett är mode inte likställt med bekvämlighet – nu adderar varumärken den dimensionen. Ett exempel är Converse-skon som nu blir fotriktig.
Den Texasbaserade modekedjan Charming Charlie har öppnat sina första butiker utanför USA. Det rör sig om två butiker i Dubai, en i city och en i köpcentrumet Ibn Battuta.
Det spanska modevarumärket Stradivarius inleder nu en satsning riktad till unga män