Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år.
Singles day är ett monster till e-handelsevent. Men den som tar sig in bakom PR-statistiken hittar en rad intressanta nyheter om bland annat VR, personalisering och inte minst – Online to Offline.
För att öka servicen installeras nu leveransskåp i 50 köpcentrum. För centrumen är det ett sätt att öka servicegraden, och för konsumenterna innebär det större valfrihet.
Det är en retfull paradox: Mycket trafik online, men låg konvertering. Låg trafik offline, och hög konvertering. Nu lyfter de två världarna varandra via en lösning som involverar butikspersonal i onlineshoppingen.
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.
För sjunde året i rad utser prisjämförelsesajten Prisjakt Årets Nätbutik. Priset utses av Sveriges konsumenter och delas ut i 14 kategorier. Nytt för i år är kategorin Onlinevaruhus.
Hälften av alla e-handelsköp som görs sker via mobilen. Det placerar Sverige på fjärde plats över den globala topplistan. Det visar en ny undersökning som också tyder på att appen står stark.
Det blir en sömlös jul på Walmart. Nu inleder man den största satsningen hittills på click & collect med upphämtning samma dag. Och med sitt team av Holiday Helpers stärker man julkänslan.
Som så många andra e-handlare väljer möbelkedjan att öka sitt avtryck i den fysiska handeln. Nu öppnar man sin andra pop u-butik för att komplettera sina befintliga showrooms.