Ryktet om butikens död överdrivet

  LÄSTID: 3 MINUTER

Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Så blir död handelsyta levande igen

Så blir död handelsyta levande igen

  Trender 401 Köpcentrum 569 Pro 4135
Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här storsatsar Lidl på nya butiker

Här storsatsar Lidl på nya butiker

  Pro 4135 Handelsplatser 119 Nya butiker 1069 Nyheter 3393
Dagligvarukedjan expanderar i hög takt och Uppsala är en av de städer man har satt upp en snabb etableringstakt i. Så här många butiker siktar man på.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zara vässar kundupplevelsen med RFID

Zara vässar kundupplevelsen med RFID

  Kundupplevelser 223 Pro 4135 Mode 304 Ny teknik 420
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Chobani ökar efterfrågan utan silos

Chobani ökar efterfrågan utan silos

  Internationellt 1183 Varumärken 248 Pro 4135
Begränsade silos i organisationen hindrar utveckling och sömlöshet. Snabbväxande Chobani har skapat en gemensam avdelning för efterfrågan. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

  Pro 4135 Butikskoncept 699 Måsteläsning 228 E-handel 830
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Samsung öppnar upplevelsebutik

Samsung öppnar upplevelsebutik

  Cityhandel 229 Nyheter 3393 Nya butiker 1069 Pro 4135
Samsung öppnar en ny upplevelsebaserad butik i centrala Stockholm den 27 april. "Vi vill komma närmare våra kunder och visa vår bredd".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Birkenstock reser med containerbutik

Birkenstock reser med containerbutik

  Nyheter 3393 Design 278 Mode 304 Pop up 133
Birkenstock har skapt en kuraterad tillfällig butik tillsammans med designern Rck Owens. Continern är ute på en pop up-turné, just nu på mellanlandning i Los Angeles.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Undersökningar 369 Pro 4135 Konsumentbeteende 278 Hållbarhet 171
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Bästa upplevelsen vinner”

”Bästa upplevelsen vinner”

  Internationellt 1183 Varumärken 248 Kundupplevelser 223 Pro 4135
Upplevelsen och innovationsförmågan är helt avgörande. Det menar Sephoras VD Christopher de Lapuente som fortfarande ser stor potential för verksamheten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

  Måsteläsning 228 Internationellt 1183 E-handel 830 Pro 4135
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Wearable X vill förnya retail

Wearable X vill förnya retail

  Pro 4135 Internationellt 1183 Kundupplevelser 223 Ny teknik 420
Den invävda tekniken är en revolution i sig för utövare av yoga. Men Wearable X vill även förändra retail till att bli mer intim och upplevelsebaserad. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så tar sig Inditex an framtiden

Så tar sig Inditex an framtiden

  Mode 304 Måsteläsning 228 Personer 209 Pro 4135
Passionen för mode är avgörande för Inditex framgång de kommande åren. Det menar VD och Styrelseordförande Pablo Isla. Men den viktigaste faktorn handlar om något helt annat.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem nya pop up-butiker i Stockholm

Fem nya pop up-butiker i Stockholm

  Köpcentrum 569 Pro 4135 Handelsplatser 119 Pop up 133
Trenden med pop up-butiker håller i sig. I Stockholmsområdet öppnade en rad nya koncept bland annat i Bromma Blocks och vid Sergels Torg.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Våra butiker handlar om storytelling”

”Våra butiker handlar om storytelling”

  Varumärken 248 E-handel 830 Pop up 133 Pro 4135
Hon har listats som en av de 30 vassaste inom marknadsföring av Forbes. Nu gör hon succé som medgrundare av ett digitalt varumärke som snart öppnar butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt flaggskepp till Bibliotekstan

Svenskt flaggskepp till Bibliotekstan

  Pro 4135 Butikskoncept 699 Nyheter 3393 Cityhandel 229
Ett svenskt varumärke öppnar under våren en ny flaggskeppsbutik i Bibliotekstan. Här vill man erbjuda kunden variation anpassat till humör och tillfälle.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiärministern invigde WRC

Premiärministern invigde WRC

  Nyheter 3393 Pro 4135 Internationellt 1183
Under förmiddagen invigdes World Retail Congress. Spaniens kung Felipe VI är hedersordförande för årets upplaga som officiellt invigdes av premiärminister Mariano Rayoy.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu kan kunden se sin klimatpåverkan

Nu kan kunden se sin klimatpåverkan

  Pro 4135 Hållbarhet 171 Nyheter 3393
Mitt klimatmål är ett nytt digitalt verktyg som gör det möjligt för kunderna att följa klimatpåverkan från sina matinköp.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför satsar Muji på färskvaror

Därför satsar Muji på färskvaror

  Nya butiker 1069 Konsumentbeteende 278 Butikskoncept 699 Pro 4135
Muji har öppnat sin största butik, den är fem gånger större än genomsnittet. Här tillägnar man mat och färskvaror hälften av ytan. Detta är anledningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Online-to-offline för skovarumärket

Online-to-offline för skovarumärket

  Pro 4135 Nya butiker 1069 Butikskoncept 699 Omnichannel 294
Sko- och kängvarumärket har öppnat en konceptbutik. "Många går från att ha en butik till att starta webbutik, men vi gör tvärtom".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Indiska lanserar marknad för fynd

Indiska lanserar marknad för fynd

  Nya butiker 1069 Pro 4135 Butikskoncept 699 Nyheter 3393
Indiska introducerar ett nytt koncept som döpts till Bazar. Det är en shop in shop-lösning som öppnas i utvalda butiker. Dessutom satsar man nu på en outlet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!