Sju av tio väljer en ekologisk påsk

Sju av tio (72 procent) kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt. Det visar en färsk undersökning.

Studien har genomförts av Demoskop gjort på uppdrag av Coop. Den visar att 40 procent av kvinnorna kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt. För män är motsvarande siffra lägre, 27 procent.

Louise König.

Ägg toppar ekologisk lista

– Det är roligt att se att sju av tio väljer ekologiskt i påsk. Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Arbetet inleddes 2002

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror. Ägg har länge varit en viktig fråga för Coop. Redan 2002 startades arbetet att fasa ut burägg ur sortimentet och sedan 2015 säljs enbart ägg från frigående hönor.

Genomfördes under mars

Undersökningen om påskmat genomfördes 20 mars till 2 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 2 000 svenskar: ”När du handlar påskmat i år, kommer du att välja ekologiska livsmedel?”


Coop 65


Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  Undersökningar 276 Pro 3599 Nyheter 2778 E-handel 673
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Nyheter 2778 Pro 3599 Nya butiker 842
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Kundupplevelser 113 Nyheter 2778
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Analys 22 Nyheter 2778 Pro 3599 Måsteläsning 137
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Håkan är Tietos nya Sverigechef

  Karriär 58 Nyheter 2778 Personer 63
Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Köpcentrum 425 Butikskoncept 525 Pro 3599 Nya butiker 842
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Undersökningar 276 Pro 3599 Ny teknik 319
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nya butiker 842 Nyheter 2778 Internationellt 966 Pro 3599
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Pro 3599 Konsumentbeteende 220 Undersökningar 276
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  Karriär 58 Personer 63 Nyheter 2778 E-handel 673
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Willys samtliga butiker märkta med Bra Miljöval

  Hållbarhet 114 Nyheter 2778
Sedan tidigare är alla Willys-butiker och merparten av Willys Hemma-butikerna märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för livsmedelsbutiker. Nu har även de mindre Willys Hemma-butikerna blivit godkända för märkning.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  Pro 3599 Undersökningar 276 Nyheter 2778 E-handel 673
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Pro 3599 Undersökningar 276 Kundupplevelser 113 E-handel 673
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Himla lanserar nordisk e-handel

  E-handel 673 Nyheter 2778
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Logistik 69 Trender 351 Nyheter 2778 Pro 3599
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Mats blir ny VD för Bygg-Ole

  Personer 63 Nyheter 2778 Karriär 58
Efter över 44 år som VD för Bygg-Ole har Ole Gustafsson bestämt sig för att lämna över till Mats Hedlund. Ole går nu in i rollen som styrelseordförande.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Nyheter 2778 Pro 3599 Cityhandel 128 Nya butiker 842
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Nyheter 2778 Undersökningar 276 Pro 3599 Konsumentbeteende 220
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Bygma första bygghandeln med leasing

  Nyheter 2778 Produktutveckling 234
En av vårens stora nyheter på Bygma är att kunderna nu kan leasa sina maskiner. "Det är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv".

Nya intäktsmöjligheter via delningsekonomi

  Nyheter 2778 Ny teknik 319 Pro 3599 Hållbarhet 114
Uber och Airbnb är något av delningsekonomins flaggskepp. Men nu börjar en av vår tids tyngsta trender sprida sig även till traditionella varumärken. Husqvarnas nya satsning i Bromma Blocks är ett exempel på detta.