En miljon använder nu enklare kortköp

Mer än en miljon konsumenter i Norden handlar nu med hjälp av en tjänst där man endast skriver in säkerhetskoden. Det är den första av flera tjänster som nu ska förenkla betalningarna för kunden.

Tjänsten “Kom ihåg mig” som Nets och DIBS lanserade sent i fjol har blivit väl mottagen med över en miljon sparade kort hittills. När kunden valt att spara kortuppgifterna behöver man framöver endast skriva in säkerhetskoden vid betalningen.

Drygt en miljon användare

– Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker, säger Asger Hattel, Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets.

Just nu sparar drygt 100 000 nordiska konsumenter sina kort under en vecka och bara under mars sparades 500 000 kort. Totalt är nu mer än 1,2 miljoner kort sparade. Drygt 26 000 webbutiker som är anslutna.

Fler lösningar på gång

– Vi arbetar intensivt för att bygga nästa generations betallösningar som kommer att förändra spelplanen för nordisk e-handel. Inom kort lanserar vi också en ny helhetslösning som kommer göra det superenkelt att både ta betalt och att betala på nätet, säger Daniel Larsson, ‎vd på DIBS.

Om tjänsten

• Tjänsten “kom ihåg mig” har över en miljon sparade kort hittills − just nu sparas drygt 100 000 kort i veckan och bara i mars sparades 500 000 kort.

• Förbättrad bekvämlighet för konsumenterna − snabbare checkout för kort genom att endast använda tre siffror istället för 23.

• Hittills tillgängligt i över 26 000 webbutiker med Netsgruppens betallösningar. Bidrar enligt upphovsmakarna till att öka konverteringsgrad liksom försäljning.


DIBS 5


Digital signage personaliseras i realtid

  Ny teknik 319 Visual Merchandising 100 Pro 3599
Nu lanseras ett nytt system med personaliserade filmer och erbjudandenr via digital signage. Budskapen skräddarsys efter kunderna som passerar, och testerna visar på säljlyft för hela avdelningen.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  Undersökningar 276 E-handel 673 Pro 3599 Nyheter 2778
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Här öppnar Nordens första Coca Cola Store

  Pro 3599 Nyheter 2778 Nya butiker 842
En helt ny godisbutik i fabriksformat, en restaurang där cocktails står i centrum, ett grädderi med galetter, nygjorda churros och Nordens första Coca-Cola Store kommer att stå klara när man öppnar portarna lördagen den 29 april.

Nya musikupplevelser i butik

  Kundupplevelser 113 Nyheter 2778
Sonos och Grandpa har sedan en tid samarbetat för att låta musiken lyfta kundupplevelsen i butiken. Nu utvecklar de samarbetet med ett nytt musikkoncept. Detta i samband med att Sonos kommer att finnas till försäljning i livsstilskedjan Grandpas butiker samt online. Musikkonceptet innefattar Grandpas personal som blir musikambassadörer, de bjuder in kunderna till en musikupplevelse … (läs mer)

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Måsteläsning 137 Pro 3599 Analys 22 Nyheter 2778
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

Håkan är Tietos nya Sverigechef

  Karriär 58 Nyheter 2778 Personer 63
Som ett led i att fortsätta driva tillväxt i Sverige utnämner Tieto Håkan Dahlström till ny Sverigechef. Håkan Dahlström efterträder Per Johanson i rollen.

Visualisering av produkter i 3-D

  E-handel 673 Ny teknik 319 Visual Merchandising 100 Pro 3599
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.

Satsar på upplevelsebaserade flaggskepp

  Köpcentrum 425 Pro 3599 Butikskoncept 525 Nyheter 2778
Invigningen av Kicks i Femman i Göteborg är startskottet för satsningen på exklusiva flaggskeppsbutiker i Norden. Tjänster och events har en central roll i konceptet. Butiken är 1 100 kvadratmeter stor, och tanken är att här ska den skönhetsintresserade hitta produkter, inspiration och tjänster. Samarbete med artist Enligt Kicks erbjuder man Nordens största bredd på … (läs mer)

Tekniken handlarna helst vill ha

  Ny teknik 319 Pro 3599 Undersökningar 276
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Hög etableringstakt för Flying Tiger

  Nya butiker 842 Internationellt 966 Pro 3599 Nyheter 2778
Den danska kedjan Flying Tiger Copenhagen har en mycket intensiv etableringstakt. Nu öppnar man sin första butik i trendkänsliga Brooklyn.

NordicFeel och NECG tillsätter ny VD

  E-handel 673 Nyheter 2778 Karriär 58 Personer 63
Styrelsen för bolagen har nu utsett en ny VD, Tobias Mattsson. Han har under det senaste året varit kommersiell chef i NordicFeel.

Willys samtliga butiker märkta med Bra Miljöval

  Nyheter 2778 Hållbarhet 114
Sedan tidigare är alla Willys-butiker och merparten av Willys Hemma-butikerna märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval för livsmedelsbutiker. Nu har även de mindre Willys Hemma-butikerna blivit godkända för märkning.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  Pro 3599 Undersökningar 276 E-handel 673 Nyheter 2778
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Undersökningar 276 Pro 3599 Kundupplevelser 113 E-handel 673
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Himla lanserar nordisk e-handel

  Nyheter 2778 E-handel 673
För att möta intresset från de nordiska marknaderna lanserar Himla en ny e-handel. Satsningen är en del av en större vision.

Media Markt optimerar försörjningskedjan

  Pro 3599 Logistik 69 Nyheter 2778 Trender 351
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.

Mats blir ny VD för Bygg-Ole

  Personer 63 Karriär 58 Nyheter 2778
Efter över 44 år som VD för Bygg-Ole har Ole Gustafsson bestämt sig för att lämna över till Mats Hedlund. Ole går nu in i rollen som styrelseordförande.

Här öppnar Max sitt nya flaggskepp

  Nyheter 2778 Pro 3599 Nya butiker 842 Cityhandel 128
I september öppnar Max Hamburgare sin tredje restaurang i Stockholm med cityläge. Ombyggnationen till en Max restaurang med det nya Wingårdhs konceptet påbörjas inom kort.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Pro 3599 Konsumentbeteende 220 Nyheter 2778 Undersökningar 276
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Logistik 69 Omnichannel 238 E-handel 673 Pro 3599
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.