I dagarna slogs portarna upp för försäljning i den nya digitala mataffären marked.no. "Ett av de mest spännande och nydanande projekten i vår historia", säger man på Komplett Group som ligger bakom satsningen.
Stockmanns galna dagar firas i år extra mycket – det är 30 år sedan kampanjen föddes. Det gula spöket, som förknippas med aktiviteten, har året till ära fått en röst, ett uppdaterat utseende och en egen produktlinje.
Extremt hög andel egna varumärken och låga priser kryddade med nyttiga och lokala alternativ. Tyska Aldis recept på lågprisshopping vinner mark i USA.
Den kinesiska e-handelskoncernen Alibaba drar igång sitt eget VR-labb. Det har döpts till GnomeMagic Lab, och här ska man utveckla Virtual Reality-lösningar anpassade för sin verksamhet.
Villeroy & Boch etablerar en ny butik för sitt tableware-sortiment i outletvillagebyn Ringsted Outlet utanför Köpenhamn. Det är den första butiken i Danmark och den enda i Öresundsregionen.
Den 16 juni öppnar Shanghai Disneyland Resort och bland detaljhandelsföretagen som medverkar i projektet finns Lego. Företaget öppnar sin första flaggskeppsbutik i Asien precis vid entrén till parken – i ett underhållningsdistrikt som heter Disneytown.
Det är tuffa tider i internationell detaljhandel. Men det finns de som lyckas trots nya spelregler och hot från e-handelsjättarna. Här är fyra vinnare.
I samband med utställningen "Fashion Forward – 300 years of fashion" i Paris presenterar H&M sin 2016 Conscious Exclusive-kollektion. En serie med med historiska influenser – i hållbara material.
Det Torontobaserade varumärket Canda Goose, mest kända för sina vinterjackor, öppnar sin första egna butik i USA.