En ny undersökning visar att butiker i Europa bör bli mer innovativa inom logistik för att öka den globala konkurrenskraften. Här är tre områden att fokusera på för den som vill tillgodose den moderna flexkundens krav.
Kosmetikkedjan Sephora vill förenkla shoppingen för kunden. Inte minst i mobilen. När man nu lanserar sin nya swipe-funktion har man hämtat inspiration från datingtjänsten Tinder.
Konsumenterna kan välja mellan fem olika färdigplanerade matkassar med recept: Vardagskassen, Barnkassen och Vegetariska kassen.
Goda nyheter för den som vill kunna välja produkter i lugn och ro i stället för att behöva stressa i taxfree-butiken innan avresan.
Genomtänkta och designade förpackningar stärker varumärket och ökar antalet delningar. Det visar en undersökning om förpackningens betydelse för e-handeln.
Hemelektronikkedjan var tidiga med digitaliseringen av sin affärsmodell. Det innefattar stora lösningar som att göra personalen till en uppkopplad kunskapsbank. Men också mindre, som att skapa en digital outlet baserad på fyra produktkategorier.
Footway nådde lönsamhet under 2015. Nu öppnar företaget för försäljning på sju nya marknader.
Runt 20 procent skulle aldrig köpa en produkt av ett okänt varumärke på webben. Detta trots rekommendationer, bra erbjudanden och möjlighet att titta på produkten. Det visar en ny undersökning.
I grunden finns ett genuint hantverk med fokus på skräddarsydda produkter. När Pelote nu öppnar sin andra fysiska butik integrerar man också verksamheten allt mer med webben.
Den franska varuhuskedjan Galeries Lafayette stärker sin onlinenärvaro. Nu har företaget köpt en e-handel med inriktning på begagnade lyxprodukter.