Telekom är den bransch som ligger längst fram inom digitalisering. Men tre detaljhandelsföretag utmärker sig på listan över de som lyckats bäst.
Rapunzel of Sweden rekryterat Eva Fraenkel som ny Chief Marketing Officer. Eva kommer att ansvara för bolagets marknadsföring av såväl e-handel som salongsverksamhet.
Detaljhandeln digitaliseras och ställs nu inför stora utmaningar. "De som lyckas har balans mellan mjuka och hårda faktorer", menar Einar Iveroth, expert inom IT-driven förändring.
För första gången kommer detaljhandelsmässan Euroshop erbjuda guidade turer på mässan. Inriktningen är främst ny teknik och de senaste branschtrenderna.
Antalet leveranser till DHL:s paketautomater ökade med 35 procent under julhandeln jämfört med förra året.
Dagligvarukedjan planerar nu att disponera om gångarna och produkterna i butiken. Anledningen är att man vill få kunderna att äta mer grönsaker och mindre kött.
Traditionella plastförpackningar byts mot lasermärkning och miljöpåverkan minskas avsevärt. Tekniken gör att dagligvarukedjan använder 200 kilometer mindre plastfilm – bara räknat på försäljningen av avokado.
Lidl Sveriges nyaste och grönaste butik är en av finalisterna i BREEAM Awards 2017. Butiken innehåller en hel del nyheter, bland annat ekozoner som värnar om insekter fåglar.
Catrin Folkesson, senast ansvarig för nya marknader och landschef i Tyskland på Clas Ohlson, har utsetts till ny affärsområdesdirektör för Coop Online.
Digitalisering och ökad internationell konkurrens utsätter detaljhandeln för ett stort omvandlingstryck de kommande åren. Det visar Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet.